Friday, April 2, 2010

pertahankan keamanan

Dari Abdullah bin Aufa r.a, “Rasulullah s.a.w pada suatu hari menanti musuh sehingga matahari condong. Kemudian baginda berdiri di hadapan orang ramai lalu bersabda:” Wahai saudara-saudara! Janganlah mengharap-harapkan menemui musuh, mintalah kesejahteraan kepada Allah! Tetapi jika kamu bertemu dengan musuh, sabarlah (berhati teguh)! Ketahuilah, sesungguhnya syurga itu terletak di bawah bayangan pedang”. Kemudian baginda berkata:”Wahai Tuhan yang menurunkan kitab, yang menjalankan awan dan mencerai-beraikan pasukan musuh! Cerai-beraikanlah mereka dan bantulah kami melawan mereka.:“


HURAIAN!!
1. Umat Islam khususnya di Malaysia hendaklah bersyukur dengan kemerdekaan dan keamanan yang dikecapi selama ini dan janganlah sekali-kali bermusuh sesama sendiri atau sengaja mencari musuh dari luar kerana kesempatan seperti ini akan digunakan oleh musuh-musuh Islam untuk melemah dan menghancurkan umat Islam.
2. Antara punca kelemahan umat Islam selain daripada ketiadaan perpaduan sesama mereka ialah apabila wujudnya kecintaan kepada kehidupan dunia mengatasi kecintaan kepada akhirat di mana apabila kecintaan ini meresap dan menjadi budaya hidup umat Islam, Allah akan memasukkan perasaan berani dalam hati musuh Islam dan pada masa yang sama mencabut keberanian itu dari hati orang Islam lalu digantikan dengan perasaan penakut iaitu takut terhadap musuh Islam.
3. Allah telah berfirman bahawa nasib sesuatu umat tidak akan berubah melainkan mereka sendiri berusaha untuk mengubahnya. Oleh itu umat Islam hari ini perlu berusaha bersungguh-sungguh untuk memperbaiki kehidupan mereka dan maruah mereka kerana sesungguhnya hanya orang yang bijak dan tegas dalam mempertahankan agama Allah serta beriman dan beramal soleh sahaja yang berhak mendapat pertolongan Allah SWT dalam menghadapi ancaman musuh.

No comments:

Post a Comment