Sunday, December 26, 2010

sekia lama sejak tahon 1979....

inilah barisan kita..
yang ikhlas berjuang..
siap sedia berkorban..
untk ibu pertiwi..
sebelum kita berjaya..
jangan harap kami pulang..
inilah sumpah pendekar kita..
menuju..medan bakti..
andai kata kami gugur semua..
taburlah bunga diatas pusara..
kami mohon doa..
MALAYSIA berjaya..
semboyan telah berbunyi..
menuju medan bakti..
MALAYSIA..MALAYSIA...


inilah lagu yang menaikkan semangat para-para pejuang MALAYSIA yang bertempur menentang musuh durjana..begitu jugak dengan skuad bolasepak MALAYSIA yang lebih bersemangat apabila lagu ini dilaungkan oleh penyokong2 setia MALAYSIA!!

semalam aku hari yg amat pwas hati bg aku n geng sebab SANG BELANG berjaya mematahkan sayap SANG GARUDA yg selama ini bangga dengan skuadnya..ala..harapkan IMPORT boleh la..mangkok!

semalam aku smpai stadium dlm kul 5 lebeh..dengan nas n padli..solat asar sume dlu baru masok stadium cari tmpt..masok2 da ramai..hadoiii...mistake kiteorang jugak sbb lmbt dtg..ade catering kan plak sebelom tuh..aku da agak da tmpt aku lepak tyme semis mesti da adeorg ddk...mmg betol sangkaan aku..tp semangat punyer pasal ddk ar ngadap gol..ahaha!!rmai gak ar para2 awek disitu..ahahaahah!!ade sorang makcik ni..aku gan alang bengang giler...belom ape2 hal..da berdiri sedangkan bola kat tgh2 pdg....hadoi..aku gan alang pon jerit ar..DUDUK la!!!!ahaha..teros tk bgn2 korang tawu..ngangangan..goal2 dtg tyme second half.nun jaoh disana..mmg aku tk dpt tgk ar sape yg scorer..then nas yg bgtawu sape yg score..tp yg terbaik malam tuh tk lain tk bukan...NORSHAHRUL IDLAN TALHAH...pengantin baru la katakan..ahahah!!mmg baik la skill dia..first class...but yg gol tuh pon ok lah..SAFEE n ASHAARI.baik2.n paling tk sangka2...MAHALI JASULI...pergh..ape kene gan mamat ni pon aku tatawu..tetbeje active semacam..ahaha!!crossing dia mcm alves bhai..hantaran dia kat SAFEE mmg baik..pastu dia try lak.dr tgh dia bwak..fyohh!!!n defend yg aku mula minat...MUSLIM N FADZLI SHAS..mmg baik doh!!!lagi2 MUSLIM..suruh defend2 dia alert..jgn tido..mmg sume kene marah...


psatu afta match tuh..tunggu nas tmpat biase..ade pkcik polis tuh..dia ckp.. "pakcik da lame tk tgk stadium negara kita ni tk penoh mcm ni..last pakcik tgk tyme 1979..tyme MALAYSIA lawan south korea..." aku dpt gmbrkan sbb abah penah citer..tyme muda2 dia g stadium..stadium tk penah lengang..msti rami je...n abah penah ckp..dulu JEPUN,KOREA,ENGLAND,THAILAND..bak kate sume la..GERUN dgn kita..mana tk nya.abah aku g tgk MALAYSIA lwan EnGLAND,dia ckp goalkeper ENGLAND patah jari save bola arwah MOKHTAR DAHARI...

aku harap sangat sukan bolasepak negara kita bole maju lagi..serius aku kate..sukan janganlah ada politik..kalau tk..mmg hancor..n kalau bole..biarlah COACH yg buat pilihan..sbb COACH tawu ape yg dilakukan..n tok para pemain yg sedia ada dan akan datang..main tok negara..dwit kemudian..syamin penah ckp..liga BPL dia amek dari negara2 yg 100 keatas..so aku harap sngt kita dpt hntr walaupun kelab2 bwahan..kalau dpt main tok manutd,liverpool,chelsea lg bagos kan..


ape2 pon...TAHNIAH MALAYSIA!!!!
ooooooooooooo...MAA..LAY..SIA!!!

p/s:aku ade ajak *********..tp dia ckp ade tiket lebih tk..aku pon..hampa la..sbb tade kot..haha.
pastu aku pk..kalau dia nk g naik ape doh..train da lajaoh dari dia..tuh aku kate gan dia..
tggu dia dpt lesen la..baru bole..if dia ade..lg meriah kot..ahaha!!

Tuesday, December 21, 2010

nana..amek ni.ahaha!!

wah..tk percaya aku..sehari suntuk aku meset kau jeh weh..ahahaha!!!mcm2 gak kau cerita kat aku an..ade sedih ade bahagiyer..hmm.bagos2..tp yg sedih tuh kau jadikan semangat weh..jgn tension2..nnt kau da dpt lesen bole ar dtg tmpt aku.kite hangout together gether..ahaha...then kau tuntut la mama kereta yg dia nk beli tuh..tp mahal la.nt aku post gmbr kete tuh..ahaha!!hmm.pasal LIMAH..beli baru suda weh.kite g beli..tp kat zoo ade jual tk??susa ar nk carik..ahaha!!kau penah ckp gan aku kau nk bela kucing an??mahal doh if nk beli..huu...so beli kau jadik amek lesen kau nye???maybe sem 3 i'm transfer 2 segamat..tk pon dungun..dats y aku ajak kau tuh..tp kau mcm tknk je..its up to u la dear..tk kesah pon..kalau aku g segamat pon syok jugak an??nthla..haha..k la..nt aku coleteh bnyk sgt kau membebel kat aku lak..ahaha...



MUKA di yang menunjukkan waktu
GEMBIRA dan SEDIH..HAHAHAH



NI ha...FERRARI yg mama nk belikan tok kau..
kualiti TERJAMIN lagi..ahaha!!

Friday, September 24, 2010

dugaan buat kau NAS..

salam..
kat sini aku ada cerita sedih nak share dgn korang...
kisahnya...
sebelom aku berangkat ke JOHOR(190910) iaitu bersamaan hari ahad..aku ade teman nas gi umah nenek dahlia(180910)...dia yeye je ajak aku gi umah nenek dahlia kat taman medan...smpai petang tuh pukul 6 dia text aku.. "weh..diaorg ajak skang.."aku reply.. "peh..mmg tk ar..bola dok..hari last ni.." dia reply.. "klau mlm bole??"..aku pon bincang gan abah aku..abah kata pegi lah.. "aku pon terus reply ok.."then kat pdg jumpa lagi nas..aku ckp gan nas..kalau bole awal sikit tau..hee..then sharp pukul 8 nas smpai umah aku..then 8.23pm kiteorang smpai tmn medan..then tyme da smpai tuh,kiteorg da berbulu..call2 dahlia tk dpt2..mmg tk ar..smpai pukul 8.50pm ar kiteorg tercongok tepi jalan..mmg lama la kan??nas pon da panas..wat muka ketat dia..ahaha..aku tgk dia kelakar je..then smpai umh neneq dahlia kul 9pm..then nas ade tny dahlia sumtin..tp kat sini aku tknk publish..sbb privacy org..then kiteorg berangkat pulang..kul 11.00 smpai umh..kat ats moto nas ade tny aku.. "ayie apahal bila aku sebut pasal akram..kau gan lia ketawa2..??..aku pon.."tade bnde la nas..,aku main ketawa je..dats y la.." nas pon diam je..nas..aku tk pernah doh ckp pasal kau kat dahlia..even msg dia pon tk pernah..if kau marah kat aku.aku mintak maaf sgt2 yer..then ahad tuh dah pack2 barang nnk berangkat..dlm pukul 12.50pm aku dpt call dari nas..dia call aku..muler2 suare dia ok tyme mntk tolong aku..then tetbe dia sedih..aku pon.. "mihat,kau ok tk??" then dah sah,dia menangis...dia luahkan perasaan dia kat aku,dia ckp ape yg berlaku semua..dia hampa..kalau aku ditempat dia..aku pun tk tawau ape akan aku bwat..tp aku sbgai sahabat dan aku dah anggap dia abg aku,aku nasihat kan dia..sbb nas yg pernah aku knl dulu tk pernah menangis pasal sumtin..tp ni dia menangis..mst bnde ni perit tok dia menerimanya...sabar ye NAS..aku tawu kau bole...n FOCUS ON STUDY dlu..tu penting dok...hidop mesti diteroskan..aku boleh bg dia semangat je..sbb aku tk tawu nk wat ape lg..tp musibah dia yg diterima mmg dahsyat..be strong nas..!!aku nk ingat kan kau satu jer..pape hal..ingat Allah..jgn pernah lupa kat dia..maybe ape yg kau hajatkan tk tercapai sbb Allah sediakan utk kau sesuatu ygg lebih bagos dari itu.kita sebagai hmba Dia..jgn lupa meminta..tiap saat..sabar ye...

P/S:tabah nas..kau boleh..!!

Wednesday, June 30, 2010

NANA!!


hahah!!sekian lame aku tk ym kau,text kau..kini aku kembali kacau hidop kau..ahahah!!da lame an aku tak sakat kau..kalau tkk..tiap2 pg b4 suboh aku lah yg selalu jadik mangsa kau!!kejam kau nana!!aku nk tdo pon tk boleh.ahaha!!sekali sekala kau kacau aku.mesti aku kenekan kau!!hahah..jgn kau tension yer..nnt cepat tua..hee..jap..mesti kau terharu an aku menulis tentang hidop kau??hahahah!!aku tawu sekali pon kau tknk ngaku..hahaha..tp aku pelik la weyh.kenapa tyme kat ambs..aku tk penah lepak gan kau,pejal,nabil sume??!aku kan penyegan..hee..aku selalu lepak bilik dak syam..dia cerita kau slalu kacau dia??betol kah??kau ni..dah dah la 2 kejam gan org lain..hahah!!kesian dia..huhuhuh..aku mls nk membebel bnyk2 pasal kau..hahaha!!cukop sampai disini sajelah k??hee..


P/S:aku amek gmbr kau yg nampak kan kau da berubah!!!hahaahah!!

kepada yg membca.hanya nana semata2..a.k.a...faizal azreen..kan nana??hee

Saturday, June 26, 2010

buletin utama!!haha

hari ni pukul 8..cam biasa aku tgk buletin utama kat tv3..pada zahir nya..aku mmg tk suka tgk berita tv1.tv2,n tv3..paham2 ar.sesape yg paham aku.mst tawu sbb ape..tp disebabkan parents ak nk tgk..aku pon..ok jelah..tgk sekali..tyme aku khusyuk baca surat khabar.tetibe dgr name "PERFECTION"..cepat2 aku usha...betol la tuh ape yg aku dgr..masok berita kot..hahah!!bangga gilak aku sbb aku pernah menuntut ilmu disitu..lame lah jugak 4 tahun setia bersamanya..hahah!!
then dlm diam2..aku teringt balikk first tyme aku jejak kaki kat perfection ni..aku masok pon sbb kakak aku blaja kat sini..hee..form 1,2,n 3..aku ade je kat sini..setiap sabtu n ahad..ingt lagi hari ape..haha!!.pergi naik bas.balik pon bas jugak..kekadang ade gak la tumpang nas..ayahnda dia hantar..then tyme form 3..aku n mihat kenekan sanjjiv..ade budak perempuan india..hee..name dia melati..kan??nth..kiteorg bahan dia..hahah!!aku lak ade knal budak perempuan nama hidayah..rapat la jugak..then dia bawak membe dia..name muler2 aku tk tawu name membe dia tuh..then satu hari tu..aku ade masok kelas skali gan dia..before masok kelas.kene slide card dlu..sb kene bg attendent..hee..aku terusha name da..name dia farah nadia.!!ayu seyh org dia.baek ghile..hee..cantik pon cantik..serius..tny mihat kalau tk caye..haha!!then dalam kelas geografi tk silap aku..aku ade borak2 gan budak mne nth..kata nya cousin kepada nurathira farhanah bt zainal abidin..aku pon.mngiakan la ape yg dikatanya..borak punyer borak..sampai kantoi dgn cikgu fatimah..haha..ckgu chandaran pangil mrs.fatty..hahah!!mmg malu ar der..nas2 pon malu..hahah!!
then tyme form 4..aku berhenti jap.rase malas nk tuisyen..hahah!!then form 5 masok balik..amek add math..poyo je..mmg tk bole ikot la weyh..blurr ghile.lagi mr.benjamin yg ajar..serius je 24/7..aku pon bwat dcision nk drop.yg bagosnyer.mihat yg amek add math selama setahun lebih pon..ikot jejak langkah aku..haha!!then thaisong n ayoi pon join perfection..best2..ramai lg ade senanya..tina,ganesh,sanjjiv,ramai lagi la dak2 smkbsd2 masok.!then tyme best bg aku..tyme english..kelakar kot.tmbh2 lagi..kepala ghile thaisong..!!gelak je memanjang..dats y ilmu bnyk keluar..then tyme bm,sejarah,n sains.!!best2..bm yg ajar..mr.eswaran..ayat dye.."TK BLEYHH""TIPU"..dgn muke2 dia bwat.hahah!!sains..mr.jb..tk tahu ape nme sebenar dia.dia ni extraordinary sikit..sbb dia ade 9pack.org ade 6pack je..n sejarah..cikgu shiva ramana..tinggi lampai orangnya..cakap pon.kuat ghile n tyme form jugak aku ade knal seorang remaja perempuan lagi..name dia..AREEN!!mcm mne nth aku bole kenal,,haha!!ni sume gara2 mihat la..hee..bole la org dia..tp dia hny aku anggap membe biasa..hee..n tyme form ni jugak.aku tk g gan bas da..aku g gan mihat..balik pon dgn dia..hahah!!mihat!!kau suke tdo dalam kelas sejarah an?!!aku gan thaisong tk tdo pon..sebab ade sumber inspirasi..thaisong ade NABILLA.aku ade..jeng jeng jen.tade sesape la..nabilla??nk cerita ni..org dia.peramah..hepi 24hours..asyek gelak je..cakap pon..tkn kalah..kuat ghile..haha!!dats y thaisong tergila2kan dia..hee..banyak lagi aku nk cerita sebenarnya..tp tapelah..lain kali la yer.hee..


p/s:aku hanya kenang kan kembali kisah lama..haha!!sekejap je umor kita semua meningkat kan??tk sedar pon..bg memori yg indah..kita rase mcm semalam je yg berlaku??tp tk..hahah!!mmg syok ingt balik kisah2 lama ni..hee..

Tuesday, June 22, 2010

HIKMAH PERLAKSANAAN HUKUM HUDUD MENURUT AL-QURAN DAN SAINS

“Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina hendaklah kamu dera masing-masing dengan 100 rotan dan janganlah kamu berasa kasihan belas terhadap keduanya dalam melaksanakan perintah Allah jika kamu beriman kepada Allah dan pada hari kemudian.Hendaklah hadir ketika dijatuhkan hukumun terhadap mereka sekumpulan dikalangan orang-orang yang beriman” (An-Nur:2, al Quranul Karim)

PANDANGAN ULAMA TAFSIR

Hukuman keatas penzina lelaki dan perempuan yang merdeka, berakal dan yang masih bujang atau dara yang masih belum berkahwin adalah disebat dengan seratus sebatan setiap seorang. Hikmah memulakan hukuman keatas perempuan dalam kes zina dan memulakan hukuman keatas lelaki ketika kes mencuri adalah kerana kes zina selalunya terjadi disebabkan oleh golongan perempuan yang boleh mengaibkanya lebih daripada lelaki dan lebih memberi kesan keatasnya, manakala dalam kes mencuri pula selalunya berlaku keatas orang lelaki kerana mereka lebih berani dan lebih merbahaya daripada orang perempuan dalam melakukan perkara itu maka didahulukan orang lelaki daripada orang perempuan.

Pada zahir ayat ini menerangkan akan ketetapan hukuman keatas penzina –penzina iaitu 100 sebatan rotan tetapi telah ditetapkan di dalam Sunnah yang Qat’ie dan penzina yang belum berkahwin dan yang telah berkahwin. Adapun hukuman bagi penzina yang telah berkahwin ialah direjam dengan batu sehingga mati mengikut Sunnah secara lisan dan perbuatan. Telah diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada Ibnu Mas’ud Bahawasanya Nabi Muhammad salallahualaihi wasalam telah bersabda:

“Tidak halal darah orang-orang Islam kecuali belarkunya salah satu daripada tiga perkara iaitu orang yang telah berkahwin berzina, orang yang membunuh dengan sengajacdan keluar daripada agamanya juga berpecah daripada jamaah orang-orang Islam”

Janganlah kamu berlembut dan berasa belas kasihan ketika hendak melakukan hukuman keatas penzina kerana ini adalah hukuman yang telah ditetapkan oleh Allah juga tidak boleh merosakkan hudud Allah yang telah ditetapkan dan sebagaimana sabda Nabi Muhammad SAW daripada apa yang telah diriwayatkan oleh Ahmad dan Ashab al-Kutub as-Sittah daripada Aisyah radhiAllahu anha:

“Demi Tuhan yang menciptakan diriku, walaupun sekiranya Fatimah bt Muhammad mencuri Sesungguhnya aku akan potong tanganya”

Maka dirikanlah hudud keatas orang-orang yang melakukan perbuatan zina dan pukullah mereka itu dengan pukulan yang menyakitkan untuk memberikan pengajaran keatas mereka jika kamu beriman dengan Allah SWT dan hari Akhirat.

Dan dirikanlah hudud secara terang-terangan dihadapan sekumpulan daripada orang-orang Islam tambahan balasan bagi orang yang berzina.Sesungguhnya penzina-penzina itu apabila disebat di hadapan orang ramai akan memberi kesan yang lebih untuk mencegah mereka daripada melakukan perbuatan itu lagi. Telah berkata Qatadah:

“Allah S.W.T telah memerintahkan sekumpulan daripada oraang-orang yang beriman untuk melakukan penyaksian ketika hukuman itu dijalankan adalah kerana untuk memberi peringatan, nasihat dan pengajaran”.

Kes-Kes zina ini disabitkan dengan salah satu daripada perkara berikut :

1- Iqrar atau pengakuan : Ini selalunya berlaku ketika pemerintahan Islam Keterangan atau penyaksian: Iaitu penyaksian 4 orang saksi lelaki yang merdeka, adil dan beragama Islam dan melihat dengan mata mereka sendiri. Ini sangat jarang berlaku dan tidak terhasil kecuali sedikit.

2- Mempunyai hubungan dengan perempuan yang tidak mempunyai suami yang boleh dikenali baginya.





Buat penzina yang belum berkahwin.mereka mempunyai antibody T4 Limfosit yang kuat dan masih bertenaga. Jika sekiranya seseorang penzina itu dihinggapi HIV selepas penzinaanya,T4 Limfositnya akan diserang oleh HIV Aids yang akan menyebabkan sel-sel T4 Limfositnya musnah sehingga menyebabkan mati dan akhirnya sel sum-sum tulangnya mengalami kelumpuhan dan fibrosis dan tidak lagi dapat lagi menghasilkan sel-sel T4 yang baru. Badan akan lemah dan Sindrom Kurang Daya Tahan Penyakit akan menyerang.

Pesakit jenis ini juga mempunyai kemungkinan untuk disembuhkan. Tetapi dengan syarat ia mesti didera dan badannya mesti mengalami kesakitan yang banyak bagi meransang penghasilanan sel-sel T4 yang baru serta mengelakkan sum-sum tulang daripada fibrosis.Cara terbaik adalah dengan menyebat diantara bawah tengkuk dan di atas pinggang di bahagian belakang dengan sebatan yang akan meransang penghasilan semula antibodi T4 yang baru dan pesakit tersebut boleh sembuh daripada AIDS selepas antibodi sel-sel T4 Limfositnya itu boleh menguasai HIV AIDS.

Jika sekiranya pesakit tersebut sudah berkahwin .apabila dihinggapi virus AIDS,sel-sel T4 mereka telah lemah berbanding dengan sel-sel T4 kepunyaan mereka yang belum berkahwin. Kelemahan ini berpunca daripada sum-sum tulang yang mengalami sedikit hakisan dan kurang menghasilkan antibodi kerana lebih banyak ditumpukan kearah menghasilakan benih-benih bagi tujuan menghasilkan sperma-sperma baru. Penzina jenis ini tidak akan dapat diselamatkan daripada virus HIV AIDS dan rejam sehingga mati adalah merupakan penyelesaian terbaik bagi mengelakkan jangkitan dan penyebaran penyakit di samping memberikan pengajaran yang menyebabkan orang lain takut untuk melakukan kesalahan yang sama.

Monday, June 21, 2010

larkin??

hari ni jam 12.50 aku semak kelayakan aku untuk sambung diploma..harapan nak kat jengka or dungun..tengok-tengok dapat kat larkin.johor..memamg aku terdiam la sekejap..then fikir niat nak belajar..aku pon..ok jelah..maybe ade hikmah di sebaliknya..hee..then da confirm ape semua.teros call abah..abah cakap ok lah..hee..then mintak pendapat pak unggal aku..dia kate uitm jahor mmg BM111 pnyer tmpat..ramai yg dekan..so.pergilah..aku pon ok la.maybe aku boleh dapat dekan.HAHAHA!insyaallah..aku call member2 aku yg stay kat johor..nisa,femau,lia,zul..ume kate larkin tu tgh2 bandar..ade shopping complex sume..haha..aku suke..tp blaja jgn lupe..hee..nk blik kL pon senang je..sbb betol2 dekat perhentian bas larkin..hee..pape pon..3.07.10 akug la johor..tk sabar..hee..



p/s:kawan2 yg berada di dungun..hepi2lah selalu.hahahha!!

Saturday, June 19, 2010

:)

19.06.201..hmm..aku tatawu ape yang aku rase disaat ini??aku berkata pada diriku..adakah patot??adakah tidak??aku bingung fikirkan tentang ini..ikot perasaan..jangan ambil peduli.. tp tk boleh..bak kata orang..nt lambat melepas??or mmg pon aku da melepas??dia membuat aku terfikir2..siapalah aku jika dibandingkan dgn dia??aku insan biasa..insan yg tk punya apa..hanya kata2 saja..aku hanya ade.satu jasad..satu nyawa.satu cinta..ingin aku luahkan..tp rasa malu..aku tidak tahu!!atau aku yg melebih2??buntu2!!aku hanya menyerahkan kepada ilahi..biarlah masa yg tentukan..aku rindu..aku cinta..siapa tahu??hanya ALLAH yg tahu..acap kali aku berbual2 dgnnya..aku rase seakan diriku ini terpaksa??tetapi dalam sehari aku tidak meluangkan masa bersamanya..aku rs hidupku ini membosankan..kata2nya dapat mnggembirakan hatiku..tapi apa kan daya?aku tidak mampu membuat dia ketawa..aku sering kali putus asa..aku sering kali ketandusan idea apabila cuba mndekatinya..mungkin aku tidak layak dgn dia??entahlah..acap kali aku mahu berbual dgn nya..aku terfikir..adakah dia suka??adakah dia benci??sesungguhnya aku memang perlukan dia...

aku menulis bukannya apa..aku menulis hanya untuk meluahkan apa yang terbuku di hati ini..aku tidak tahu kepada sesiapa harus aku meluahkan??aku meluahkan kepadaNYA..hanya dia yg mampu dgr rintihan hidupku..

BUNTUBUNTUBUNTU!!!!aku buntu sehingga apa yang aku luahkan jadi tnggang terbalik sehingga tidak boleh bangun balik..

20.06.10..semalam aku ade cakap gan abah aku..mintak izin nk gi melaka..jz lepak kat sane..aku cakap nak g naik bas..dia pon cakap..ok lah..trus call tok amid aku..nk tny dia ade kat umah tk..then hari ni pukul 10.dia cakap.ayie.jadik tk nk gi melaka..aku pon cakap..yup..then tetbe dia cakap..jomlah.abah pon nk g jugak..ade hal kerja..aku pon ok je..save sikit dwit aku.wahahah!!then aku sampai sane dlm kul 2..sampai2 trus semayang kat umah tok amid aku..then aku teros keluar..niat aku sebenarnya nk g melaka..nk g realeas tensionn..aku merayau2 satu melaka..hee..macam2 tempat aku g..aeon bandaraya,mahkota parade,dataran pahlawan,menara taming sari..hee..aku lepak sane sampai pukul 9mlm..lame an??habis kan dwit kat situ je..tape..asalkan aku tenang..tapekan??aku tk text sesape sampai pukul 8.20mlm..tu text nas..tny ramai ke main bola td..n text adek..tny PARAGUAY mng ke tak.adek cakap paraguay lead 1-0..seronoknya aku..haha..kat melaka.aku tenang.tk pk pasal ape2 pon..tp aku kekadang aku rs bosan sbb tk text dia sehari suntuk..tapi nk wat cmne..niat aku nk rilex..hee..so..pegang pada niat..aku gi mahkota parade..ade dia wat street dance..ramai jugak yg melihat n menontonnya..tp mcm biasa..orang2 cina yg minat ni sume..bising ya amat..then kat mp ade kdai buku mph..aku msok n aku terpandang buku "jadikan kesedihan sebagai pengalaman"..best gak buku tu..hee..lepas aku g mph 2.aku gi al-ikhsan..tgk kasot..sbb kasot aku da season..hee..ade yg murah..tp tk menarikk.hahah..aku nk tiempo..tp harga nye pon..paham2 la.haha..then aku keluar g dataran pahlawam..g makan kat nasi lemak antarabangsa(NLA)..tgk..asalnya nye..NLA ni kat kmpg baru..tp betapa majunya dia..sampai ke melaka da.hee..bolehla makan kat situ..ramai awekla siot..hahah!!hepi2..hee..afta dat..aku ingt nk g melaka river cruise..tp mcm mahal je..haha..tk jadik la..so aku habis kan mase aku kat situ2 elah..thenmalam.abah call..nk blik dah ke.aku pon cakap..yup.dye suh tggu..aku pon menanti dgn penoh setia..hahah..then g balik umah tok amid aku..nek midah aku cakap.."wah!!anak bujang ni..merayau sampai tk ingt nk balik..haha"aku pon tersenyum keseorangan..heee..then dalam kul 11 kiteorg berangkat pulang..dalam perjalanan..abah tnye aku.."ayie..kau g melaka ni sebenarnya.nk wat pe??"aku pon cakap.."release tension je.."then abah pon tny balikk.."release tension??sbb ape??""..aku pon terdiam..then bersuara balik.."tade pape la.."abah pon cakap.."ala kau..tk pernah nk merantau negeri org..ni tetbe je..biasela abah paham..perasaan anak muda.."aku pon..tersenyum tanpa berkata apa2.hee..aku cakap gan abah..ayie tido jap eh.penat la.hee.abah cakap..ala..bgn balik tyme smpai umah..haha.mmg betol kata dia..penat ya amat..hee..sampai disini jelah coretan aku..nk tgk brazil lawan ivory coast pulak..asslamualaikom..


p/s:penghijrahan sementara dapat menenagkan aku..alhamdullllah..

thanks to ABAH!!

aku nk ucapkan selamat hari bapa kepada kesemua bapa2 di malaysia ini..hee..especially kat ayahnda saya..thx abah!!cz abah da bersusah payah selama 19 tahun membesar kan ayie sejak ayie lahir di dunia ini..mmg perit tugas seorang ayah utk mendidik anaknya mnjadi seorang yg berguna..tp abah tk penah mengeluh!!thx a lot.n abah da mendidik ayie utk jadi org yg bergna..ayie takkan sia2kan titik peluh abah.jage ayie time ayie sakit..marah ayie time ayie keras kepala..n nasihat ayie time ayie down giler2..abah la yg terbaik.ayie nk mintak maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki if selama 19 tahun ni ayie banyak buat hal...ayie bangga dapat ayah macam abah..n ayie tk dpt bg abah ape2 mcmmane abah dapat bg ayie segala keperluan/kehendak yg ayie nak.ape yg ayie yakin ayie boleh bg..ayie akn jd anak yg berguna dalam keluarga kita..bukan ayie je..along n angah pon kate mcm 2 jugak..kitaorang akan jaga abah n mak sampai akhir hayat..thx 4 everything..

ikhlas dari..
ayie..


p/s:kalau abah da baca ni..ampunkan lah dosa ayie sama ada ayie sngaja atau pun tidak..ayie tk dapat bayangkan kalau hidop ayie tak ada ayah mcm anak2 orang lain yg hidop tnp kasih sayang seorang ayah..

peh!!

hari ni aku tatawu kenapa rs tk BERMAYA??haha..semalam pas solat jumaat,ajak betik,STAIL baru(syamin) n alang g kwsp jap..diaorg pon ok je..then teman betik g bank islam..ntah wat pe ntah..hee..then tyme nk balik..kiteorg suwh betik belanja makan..kat wahid..jadik la..pastu bak kate org..rezeki datang bergolek.betik belanja dominos weh..hee..thx betik..nnt aku upload gmbr yer.hee..orang yg paling hepi alang la.punyer bersemangat dia..haha..tyme kami kat dominos..ade la 3 org gadis melayu.agak cunn.tp mcm poyo je..24/7 asyek speakng pn.then alang dgn selamber cakap.."speaking ape cer der"..ahah!!trus diaorg cakap bahasa ibunda..pandai lak cakap melayu an..hahah..then malam kiteorg main futsal kat npng kg.desa aman..penat weh..haha..da lme tk main..thx to nas,sb,alang,padli,bob,ayoi,matek,aku,saidi,ayoi,adek,fadil n fitri sbb beri kerjasama main futsal.hee..tyme balik mule dah wat hal..start dari ayoi..mulenyer nk HON anjing..pastu melarat kat nas,sb,betik,n alang..haha..smpat wat lagu lagi..hahah.syok weh!!yg tk tahan kat kolam pancing..ikan lari lah kot..sume usha lain macam je..huhu..then saidi tanpa disangka2 dia pergi sepak kon..hahahah!!mmg pelik dak ni..hee..dalam bnyk2 bunyi hon..sb puyer hon bunyi paling ayu..hahahahah!!mcm tadebnyi lar..hee..fadil terdiam tk kater ape2..sbb nnt org kutuk dia BABU!!ahah..mmg seronok doh!da smpai rumah aku pon ape lg..mulekan aktiviti harian..on9 la..hee.!smai kul 2.55..pastu off tgk game ENGLAND..!!serious memBOSANKAN!!terus aku terlelap..janji gan nas,,nk bgtawu full result..tp aku da tertdo..haha..bgn balik kul6..afta semayang suboh tdo bgn balik b4 zoho..amek kau.penat punyeer pasal..2 pon dapat msg dr eka..ahah..!!bgn trus g mandi then solat terus..ingt nk tdo balik.tp tk nk la..ade faktor3 yg menghalang.ahah!!k la..smpai disini saja coretan hidup saya..ahah!!gam gam!!assalmualaikom!!



p/s:hee

Wednesday, June 16, 2010

al-safa!!

hari ni ramai gak la yg lepak kat al-safa gan aku..nas,syamin,alang,bob,padli,tshBALABALA,haha!!aku dtg al-safa dgn niat nk tgk spain kecundang..yeah..like a dream come true my friendd!!spain kalah..of coz yg tak ceria syamin..sbb dye suppoter spain kot.ahah!!aku mcm terlebih lak..mnjerit tknk kalah je..smpai syamin tension.ahah!!rilex bro..psycho je.huu..aku gan padli dr start game smpai habis asyik ketawa tk berhenti2..alang pon tny..knpe kau gelak je..hahah!!kiterorg wat dunno..then start second half alang dok sebelah padli..n finally dia tawu y aku gan padli gelak je..sbb table blakang kiteorg cakap nk GABAN je..haha!!tu tapelah..keluar plak loghat kelantan dia..wa!!mmg tk ar..hahah!!alang pon cakap.now aku tawu sbb ape korang gelak..hahahah!!nxt tyme aku sokong spain pulak yer..tp paraguay n brazil tetap dihati..hahah!!!


p/s:min..sory ar td aku terlebih..aahah!!aku rase td dunia ni aku yg punyer..dr awal smpai hbs..aku kutok spain je tk henti2..haha..sape tk tension an..huhu..nnt aku sokong spain gak yer.hahah!!!

Monday, June 14, 2010

confuse!!

entahlah..macam-macam dugaan la der..haha...

Sunday, June 13, 2010

i dont want to miss a thing-just for you~♥

I could stay awake just to hear you breathing
Watch you smile while you are sleeping
Far away and dreaming
I could spend my life in this sweet surrender
I could stay lost in this moment forever
Well, every moment spent with you
Is a moment I treasure


I don't wanna close my eyes
I don't wanna fall asleep
'Cause I'd miss you, babe
And I don't wanna miss a thing
'Cause even when I dream of you
The sweetest dream will never do
I'd still miss you, babe
And I don't wanna miss a thing

Lying close to you
Feeling your heart beating
And I'm wondering what you're dreaming
Wondering if it's me you're seeing
Then I kiss your eyes and thank God we're together
And I just wanna stay with you
In this moment forever, forever and ever


I don't wanna close my eyes
I don't wanna fall asleep
'Cause I'd miss you, babe
And I don't wanna miss a thing
'Cause even when I dream of you
The sweetest dream will never do
I'd still miss you, babe
And I don't wanna miss a thing



I don't wanna miss one smile
I don't wanna miss one kiss
Well, I just wanna be with you
Right here with you, just like this
I just wanna hold you close
Feel your heart so close to mine
And stay here in this moment
For all the rest of time


Don't wanna close my eyes
Don't wanna fall asleep
'Cause I'd miss you, babe
And I don't wanna miss a thing
'Cause even when I dream of you
The sweetest dream will never do
'Cause I'd still miss you, babe
And I don't wanna miss a thing


I don't wanna close my eyes
I don't wanna fall asleep
'Cause I'd miss you, babe
And I don't wanna miss a thing
'Cause even when I dream of you
The sweetest dream will never do
I'd still miss you, babe
And I don't wanna miss a thing


Don't wanna close my eyes
Don't wanna fall asleep, yeah
I don't wanna miss a thing


p/s:hanya lirik lagu semata-mata.

Saturday, June 12, 2010

trimas doh!!

terima kasih kat famili aku la sebab tk luper burfday aku..ahah!!
1-abah
2-mak
3-along
4-angah..
thx..hee..



kepada kawan-kawan aku yg wish melalui hp..
1-athira
2-miza(ingt kan da luper..haha!!)
3-mihat
4-WAN NUR ATIKAH(lambat..ranking ke 4..hahah)
5-afifi
6-nisa..


kawan-kawan yg melalui fb..
1-nana azizi.
2-ecah
3-didy
4-bob(4 the first tyme dude)
5-fatinA(membe eka)
6-lyna razi
7-khairi
8-salwa
9-nur amiza yul
10-eka adnan
11-miera gangster.(huhu)
12-acap(membe padli)

kawan-kawan kat pdg..
1-ayoi je!

hahaah!!


aku ingt nak call korang..tp tk dpt kol sbb num maxis diregisterkan atas nama NASRULL FAIZZ..so..tk dpt la..hee..sory..kepada nama2 yg diatas..thx sbb sudi wish kat aku..hahah..aku mnghargainya..hee..



p:s/eka..eka hutang ayie 6 HELAI BAJU N 56 BUNGKUS KEREPEK DARI PD..hahah!!
:)

muhammad azri
:)
sory lambt post..hahah!!

Tuesday, June 8, 2010

just for you.

Di hati ini hanya Tuhan yang tahu
Di hati ini aku rindu padamu
Tulus sanubari menantikan hadirmu
Hanyalah kau gadis pilihanku



menunggu dgn penuh kesabaran..

p/s:tiada siapa dapat menggantikan dia di hati aku..
haha..jiwang2..

runsing.tak dapat diungkai melalui kata-kata..entahla..

Monday, June 7, 2010

bestKELAKAR :)

semalam aku telah tempuhi satu pengalam yg tk mungkin aku lupakan..hee.dlm pukul 10mlm syaminSAM ajak aku g cc..aku pon join ar sbb boring dok umah..tp tk lah boring mane..haha.then kiteorg wat match bola.hee..first game aku lawan dia.aku kalah..hahah..then second game aku ingt aku tewas gak.nasib baek mng..hahaha..so agregat 1-1 la..sam..biler nk rematch..hahah.then dlm pukul 12.15 kiteorg berangkat pulang..time nak naik moto..syamin check taya moto dia..peh!!bocor la siot..!!kiteorg pon ape lg..tolak suda..nsib baek stesen shell dkt je..then aku suwh syamin try pam..bole pulak.tp hati tk sdp pnyer psal telepon org tiub..yg tukang repair moto org tu la..name dye BOB!!kiteorg gelar dia BOB THE TIUBMAN!!hahaha..kate 20minit..tp janji melayu punyer pasal..dlm 40minit la dia smpai..haha..then kiteorg mcm budak PANDAI..tunggu je dye..hee..dlm kami dalam keasyikan menghayati angin malam di SHELL..tibe2 datang 4 org tnpa dikenali..3 orang naik yamaha LC,sorang honda EX5..aku gan sam ingt bob 2 datang bawak kawan dia..syamin siap tnye lg..hah..abg nk tukar tiub ek??tayar belakang ye..hahah...then brader 2 uhsa pelik..rupe2nyer polis da..mule2 aku tk caye gak..al maklum la..zaman sekarang polis tipu punyer..haha..then dyeorg tunjuk identiti card dyeorg..aku pon ok la..hee..dyeorg mintak ic kiteorg n kiteorg bg jelah..nnt tk bg lak.mcm2 hal lak jd..aku rase SHELL punyer org jugak yg kol..sbb mungkin dyeorg tgk aku gan syamin asyek lepak situ je.haha..mcm pnjenayah ke aku gan syamin??hahah!!mungkin kot..huhu...then dlm 5 minit..bob the tiubman pon smpai..polis 2 pon da tulis semua..dyeorg pon blah..huu..then dlm 30minit da siap pasang sume.dye tunjuk bnde tajam..dats y bocor tu..weyh!!kecik je kot bnde tajam 2..tp bole boco..haha..cuber korang teke brape bob the tiubman charge kiteorg..rm30 kot..haha..mahalmahal.then kiteorg semangat nk baya..tgk2 duit pulak cukop HABIS!!kiteorg ade rm25 je.hah..nsib baik bob the tiubman ok orgnyer..dia pon amek dgn sukerela..hahah..sory ar bob!!kiteorg baru balik cc ar tyme 2..hahaha...then aku smpai umah pukul 1.15..nasib baik semua org da tdo..lege ar aku msok umh.klau tk..siap ar..ayh aku bertazkirah sekejap..hahah...




p/s:hahah!!hari yg mngembirakan..sejak kebelakangan ni.aku hepi je..alhamdullilah..hee


:)
ayie

Sunday, June 6, 2010

tinta buat dia.

Tika aku kesepian,
Kau datang membawa kegembiraan,
Tika aku kedukaan,
Kau hadir mengubat jiwa,
Tika aku kegelisahan,
Kau di sisi memberi ketabahan.


Sahabat,
Jika aku lupakan Yang Esa,
Ajaklah aku mengingatiNya,
Jika aku gembira tak terkata,
Sedarkanlah aku dengan amaran-amaranNya,
Jika aku bersedih tanpa bicara,
Pintalah aku agar berserah kepadaNya.


Sahabat,
Kaulah hadiah Allah untukku,
Apa yang aku harapkan,
Adalah ukhuwah yang berkekalan,
Sehingga ke akhir hayat kita.

Ukhuwah fillah abadan abada.

penatBOSAN!!

hmm..hari ni mule balik dah aku ikot PAKYA catering..hee..kat damansara damai..mcm biase pegi umah dia kul 8steng..tp b4 dat..g umh bos aku(mihat) dlu..then kami menapak bersama2..ahah!!mihat ari ni pelik lain mcm doh..excited tetbe..hahah.then sampai je umah PAKYA trus wat keje.terlebih rajin kan.then mihat arini dpt memandu kenderaan paling laju didunia ni biler PAKYA suwh dia bawak van dia(pakya)..huhu..mihat pon ape lg..laju je ar..hahah..then mcm biase..aku lah pengiring sejati mihat..hee..2 trip lah dia bawk..balik dr catering pon dia..bgosbgos..hee..tyme aku tgh sebok2..ade awek la pulak an..hahah..ayu je..sopan wa katte lu.apa lg..aku cuci mata la.bak kata EKA..alang2 mnyelam minom air..haha..DANIA(bukan nama sebenar)..jgn mara ye!i always love u..hee..then dlm kul 3 pon awek 2 blah..aku pon..resah la..haha..resah??haha..tk lah..haha..then dlam 4steng..keje aku pon habes..then tyme 4 mengemas..ya ALLAH!!penat ya amat.yela.da lme retired then berkecimpung balik dlm bidang catering ni..mmg tk la an..haha..tp kami semua kerja dgn cemerlang ye.so..cepatlah berkemas..haha..tiba di rumah pkul 6..ku mndi2,solat asar trus g main bola..ade org 2 kate nk amek aku kat umah..hah..amek habes la mihat woi..hahah..aku jmpe kat pdg je..huhu..adek beradek jc biru harini..hee..then mcm biase.aku org pertama yg pergi meninggalkan pdg..huhu..aku ingt malam tk bosan la..rupa2nya tidak!!BOSAN NK MAM la ehhh!!tk tawu ape nk wat.serious buntu..nk ajak membe2 lpak..tk larat pulak..nk tdo..tk boleh lene plak..sbb aku rindu kat DANIA.hahah..da 2 hari berturut2 mlm aku penuh kebosanan.hahah..hmm..bosan44444444444444!!!!






ayie
:)
menulis di saat kebosanan!!
5-06-10

Saturday, June 5, 2010

muslim footballers.

-Omar Frederick Kanoute, Sevilla
- Zinedine Yazid Zidane, x-France
- Nicholas Anelka, Chelsea
- Robin Van Persie, Arsenal
- El Hadji Diouf, Bolton
- Salomon Kalou, Chelsea
- Nihat Kahveci, Villareal
- Diomansy Kamara, Fulham
- Samir Nasri, Marseille
- Zlatan Ibrahimovic, Inter Milan
- Hassan Salihamidzic, Juventus
-Vahid Hashemian (VfL Bochum)
- Franck Ribery (Bayern Munich)
- Patrick Vieira (Inter Milan)
- Mehdi Mahdavikia (Eintracht Frankfurt)

bosanBOSAN!!

bosan la dohhh!!!knpe hari ni sungguh bosan..haha..ajak eka keluar..dye g wedding..ajak syamin kuar.dye pon g wedding..wah!!time perkahwinan telah tibe..aku biler pulak nk kawen??hahah..lmbt lg weh..hee..ah!!bosan..nasib baik ade blog n fb..thx korang..aku syg korang sgt2..disaat aku kebosanan..korang sentiasa disisi ku..hahaha!!kenangan indah lah harini sb hidupku diselubungi kebosanan..
jgn biarakan diri anda disebulungi kebosanan..hahaah....



BOSAN..
ayieSUDA..
=.=

Friday, June 4, 2010

kenapakah?

rupawnya ustat ISMAIL KAMUS bekas tahanan ISA?aku baru tahu..hahah..tp kenapa dia dimasokkan di ISA??pernah terfikir ke tk kenapa??aku pon pelik..hmm..tawu2 jelah fahaman politik kat malaysia ni an..huu..ismail kamus ditahan di ISA??pelik2..sdgkan dia pensyarah UNIVERSITI ISLAM ANTARABANGSA..(UIA).hmm..tkkan la sbb dye msok PAS kot..nth la..haha..



lg satu salah seorang yg kuat al-akram..name dia aku lupe..pon ditahan ISA..tk tawu knp..al-akram haram kan..hee..tp yg aku dpt tawu..dia kne "mental torture" kat dalam..ape yang dia tk buat,ISA pksa dia mngaku..pelik kan??tulah ISA..so keterangan dia bukan atas kebenaran..tp atas keterpaksaan..hmm..itulah raeliti sebenarnya..hinggakan rumahnya di segambut berdekatan rumah member ayahnda aku..dah hancur mcm 2 je..sbb dia da tk ddk..tk boleh dok situ..tk tenteram katanya..sbb gerak-geri dia di perhatikan..hee..





inilah realiti sebenarnya..
politik di malaysia ini..
untuk duit,kekayaan,pangkat..
sanggup buat apa je..
hmm..
mungkin satu hari nnt kaum sendiri pon dijual nya..


kata2 ini tidak ada kene mengena dengan sesiapa pon mahu yang hidop,ataupon yg telah meninggal dunia..
assalamualaikom..!!
:)

:)

hari ni aku berborak dengan ayahnda tercinta aku..sedang kami berborak2..ayahnda aku masok pasal ustat ismail kamus yg mnjadi idola aku..hee..ayahnda aku cakap..dia pernah berborak2 gan ismail kamus time kat penamaan calon kat selayang..kalau tk silap aku ar..then ismail kamus cakap kat ayah aku..dia pergi perlis tok meminang seseorang bg pihak saudara dia..then ayah sebelah perempuan tu cakap..anak dia dr lepasan universiti..then dalam firasat rombongan lelaki..mesti hantaran dia mahal..rupanya2 tidak..ayah perempuan 2 nk jumpa bakal suami anak dia...mesti korang tertanya2..kenapa dia nk jmpe kan??


then dia da dpt jumpa lelaki..ayah perempuan tu ckp..aku tknk hantaran bnyk2..bwat ala kadar suda..then pakcik 2 cakap lg..tp aku nk kau pastikan yg anak perempuan aku selamat dari API NERAKA!!boleh kau pastikan..
then lelaki tu cakap..insyaallah..then pakcik tu pon cakap..ok..aku setuju dgn perkahwinan ni.hee..






aku cakap pasal ni sebab..zaman sekarang ni susah nk dpt org yg mcm ni..walaupun kaya ada beratus2 juta,senang cakap 7 keturunan pon tkkn habis dwit tu..duit tu tidak akan pastikan kita hidup selamat dunia dan akhirat..jikalau boleh..alhamdullilah.


p/s:bersyukur lah dgn apa yg kita ada sekarang ni..

:)
ayie

LAUNGAN ALLAHUAKBAR.

takbir.

hidup-hidup..hidup ISLAM..
hancur-hancur..hancur ISRAEl.
hancur-hancur..hancur AMERIKA..
jahanam-jahanam..jahanam YAHUDI..
halau-halau..halau ZIONIS..
hancur-hancur..hancur APCO..
apco umno..umno apco..

kata-kata ni yg paling aku ingat..



"jikalau UMNO tidak menentang APCO..UMNO akan ditentang habis-habisan.."

Thursday, June 3, 2010

al-azhar







INSYAALLAH

insyaallah.aku nk sambung belajar kat sini.aku pernah dengar seorang ustaz dari universiti ni cakap..dalam statistik..10 orang yang belajar kat universiti al-azhar..10 orang yang akn berjaya dgn cemerlang..aku harap aku akan berada dlm kelompok tu..n kalau kat uk..yg famous..oxford..kalau 10 org msok pon..bukan semuanya lulus..paling ramai pon 2 orang..


hanyalah kata2..bukan utk mnyombong diri atau pon melemahkan semangat.
kalau benda tu betoll.teroskan..dgn rahmat allah,berkat kedua ibubapa,nawaitu kita betoll..insyaalah kita akan berjaya..amin..

jalanjalan..

hahah..ari ni dr pg smpai ke ptg aku dok rumah je..then dlm kul 3..nas hntr msg kat aku.tny aku free ke tk..aku ingt kan knape..dye nk mntk tolng aku tunjukkan jalan ke masjid jamek kg.baru...maklumlah..kmpung sy disitu..hee..then aku pon ckp..then kitaorg da smpai masjid kg.baru..dye po kate..ok.jomlah blik.aku ckp ok..hee..time kat chow kit..dye kate..jom lah ronda2 kL..aku pon ape lg..ok je ar..hahah...betapa syok nyer aku..hahaha..2 je aku nk ckp..hee..pnjng lg sbnnye.tp kegembiraan 2.aku tknk share..hahah.GAMPANG!!






p/s:thx mihat..kau da hilangkan rasa kebosanan aku.haha

Wednesday, June 2, 2010

hee

.KADANG-KADANG ALLAH HILANGKAN MATAHARI,DIA DATANGKAN PETIR DAN KILAT, SEDANGKAN KITA TERCARI-CARI DI MANA MATAHARI,RUPA-RUPANYA DIA MEMBERI KITA PELANGI.MACAM JUGA HIDUP KITE,IA UMPAMA CUACA SEKEJAP MENDUNG,KELAM SEKEJAP CERAH DENGAN ADANYA MATAHARI,KADANG-KADANG MUNCULNYA PULA PELANGI TATKALA HARI MULA MENDUNG TAPI SAYANG SEKEJAP JE,TAK LAME LEPAS TU DIA HILANG LAGI.

Monday, May 31, 2010

al-fatihah









al-fatihah ke atas saudara kita yg telah mati syahid..

Dunia jadi saksi kekejaman zionis Yahudi di perairan antarabangsa

PERBUATAN jijik dan amat memalukan yang dilakukan oleh rejim Israel pada hari ini (31 Mei) dengan mengarahkan komando tentera lautnya menyerang kapal misi kemanusiaan Lifeline for Gaza (LL4G) “MV Mavi Marmara” sehingga mengakibatkan 20 orang terbunuh dan puluhan lagi penumpang yang tidak bersenjata cedera terkena tembakan telah menzahirkan betapa kejam dan ganasnya rejim Israel yang terkutuk itu.

HALUAN Malaysia selaku ketua NGO delegasi Malaysia ke LL4G dengan ini mengajak seluruh lapisan masyarakat, tidak kira kaum ataupun agama, agar segera mengutuk dan mencela Israel atas sikap kurang ajar mereka ke atas pelayaran damai (Freedom Flotilla) yang membawa barangan keperluan hidup harian kepada penduduk Gaza yang semakin terhimpit dek tekanan ketenteraan, ekonomi dan kemanusiaan oleh rejim Israel di bawah pemimpin-pemimpin mereka yang mendapat dokongan kuat Amerika Syarikat dan Britain.

“Kami ingin menegaskan bahawa penindasan Israel ke atas rakyat Palestin dan kini pembunuhan terbuka di atas kapal penumpang “MV Mavi Marmara” dengan penggunaan peluru hidup ke atas penumpang yang sedang tidur telah menzahirkan sikap ganas Israel yang jelas menyalahi undang-undang antarabangsa dari segi hak asasi kemanusiaan mahupun undang-undang maritim antarabangsa yang menegaskan bahawa tiada suatu negara pun berhak bertindak sewenang-wenangnya di perairan antarabangsa. Jelaslah Israel telah bertindak ala samseng dunia. Kini satu dunia mengutuk Israel dan konco-konconya,” tegas Prof. Madya Dr. Abdullah Sudin Abdul Rahman, Presiden HALUAN Malaysia.

“Kami ingin menegaskan bahawa seluruh penduduk dunia yang diwakili oleh para sukarelawan yang terdiri daripada pelbagai bangsa dan agama dari lebih 50 buah negara yang berada di atas kapal tersebut itu, mengutuk sikap Apartheid yang ditunjukkan Israel itu sebagai satu tindakan yang amat kejam. Israel telah sedar bahawa modus operandinya selama ini untuk decimate ataupun meluluhkan bilangan rakyat sah warga Palestin daripada tanah tumpah darah mereka sendiri sebagai suatu tindakan bangsa yang bangkrap adab, akhlak, idea dan tamadun. Israel sudah tahu bahawa sudah ada gerakan antarabangsa yang kini sedang menjadi arus penentangan ke atas polisi luarnya yang amat menindas dan amat tidak berperikemanusiaan. Dakwaan mereka sebagai negara “underdog” yang dikepungi negara-negara Islam sudahpun lapuk dan kini Israel mahu mempamerkan yang ia mampu berlagak samseng di mata dunia untuk melangsungkan agenda kejinya itu. Ketahuilah, bahawa warga dunia tidak akan berpeluk tubuh terhadap sikap Apartheid Israel itu. Dunia TIDAK akan memaafkan Israel,” ujarnya lagi.

Pada bulan April yang lepas, Dr Abdullah Sudin Abd Rahman menegaskan di dalam suatu sidang akhbar bahawa penglibatan HALUAN di dalam misi LL4G ini adalah untuk “expose to the public the crimes which is being inflicted by the Zionist Israel regime and its allies upon the citizens of Gaza and the Palestinian Nation as a whole”. Kini, buktinya telahpun jelas lagi nyata.

Rejim Israel mengisytiharkan bahawa permusuhan mereka bukan hanya kepada orang Islam tetapi semua bangsa dan agama yang menentang agenda zionisnya. Sebab itulah tanpa rasa malu mereka telah memusnahkan masjid, gereja, hospital, sekolah, universiti, kompleks pentadbiran, stesen janakuasa elektrik, tadahan air minuman dan semua yang diperlukan untuk kelangsungan hidup.

Rejim ganas ini PERLU disekat oleh kita semua, rakyat Malaysia.

HALUAN dengan ini menegaskan bahawa kami melalui gabungan semua NGO dan badan-badan lain yang menentang sikap degil dan kejam Zionis Israel akan “Bersatu Untuk Palestin”. Kami menyeru semua lapisan rakyat Malaysia agar menulis surat atau emel kepada Duta Besar Amerika, Britain dan Mesir di Malaysia untuk menyatakan solidariti kita menentang sikap mereka yang menyokong bangsa dan negara Israel yang terang-terangan amat keji itu.

Akhirnya kami memohon dan merayu kepada seluruh rakyat Malaysia supaya berdoa dan bermunajat kepada Allah agar menyelamatkan semua sukarelawan yang menyertai LL4G dan menghancurkan Israel laknatullah.

Saturday, May 29, 2010

teruskan MERAH KUNING

YUHUUUU!!kegembiraan yg tk terkata dihati ini apabila skuad gergasi merah kuning bermain cemerlang apabila menewaskan perlis dua gol tanpa balas(2-0)..hee

Friday, May 28, 2010

harapan..

alhamdullilah..Allah panjangkan umur aku utk aku mengupdatekan blog aku nih..hee..hari ni kat astro prima,ria,oasis,n @15 menyiarkan siaran serentak program realiti imam muda..td aku tgk la imam muda..mmg layak terpilih dorang ni sume..ade antare mereka yg guru tahfiz,guru kafa,penternak dan mcm2 lagi..suara mmg perfect..hee..aku terfikir2..knape yg pergi ke audition tok AF.tidak berani tok pergi audition for imam muda nih..??fikir2kan lah..program ni mngajar bakal2 imam muda tok menjadi seorang imam yg berjaya.mereka diberikan berbagai2 tugasan..antaranye memndikan,mengkafankan dan mengkebumikan jenazah dan mereka melakukan dgn sempurna..alhamdullilah..ade yg aku tgk mereka memandikan mayat yg ngeri..mksdnyer nyer yg accident..hilang kaki,tgn..perit bg seseorang tok memandikan mayat sebegitu tp mereka tabah..bgos..next assignment dyeorg kne mnyampaikan khutbah jumaat..hee..harapan aku nk tgk la brape rmai rkyt malaysia yg tgk imam muda nih..kalau lebih dr AF..alhamdullillah..ade kemajuan..hee..aku bukan nk berlagak sbb aku tgk..tp kan bagos ade kan rncangan yg sebigini rupa..??kita yg melihat dpt belajar ape yg kite naif tntng sesuatu itu..hee..dari kita mnghbskan beringgit2 duit kita undi sana-sini..membazir nmenye..kita undi dia..tp dia dpt semuanya..utk ape..!!bkn maksud sy tk boleh mngundi..tp jgn smpai TKSUB..aku harap2 ade lg rancangan mcm ni sbb bgos tok genarasi kita yg semakin lame semakin ditenggalami budaya barat..





SAKSIKAN IMAM MUDA DI ASTRO PRIMA,ASTRO OASIS,ASTRO RIA,dan @15..setiap hari JUMAAT jam 9.00-10.00 malam..




ayiesuda..
(:

untuk renungan bersama..

hari ni cm biase aku solat jumaat kat surau al-muhajirin..tp aku tk lepak kat ats.sbb da full..aku lepak kat bawah..sedang aku menanti tiba wktu solat.aku terpandang seorang brader..mcm dak bangladesh..tu tapela..sbb dye pon ISLAM..ape slhnye solat skali..tp yg mnyayat hati kaki dye seakan2 bengkok...aku terfikir mcm mane dye nk solat..aku tnggu dye solat sbb aku nk tawu sgt dye solat mcmne..then afta habis solat.aku tgu dye bgn..aku nk tgk dgn jelas..tp dye bgn melakukan solat sunat 2 rakaat..aku perhati dr awal sampai habis dye solat..mmg perit tok dye sembahyang..walaupon perit bg dia.tp sebagai hamba allah yg taat lagi setia..dye tk kenal ape itu perit..




sahabat..saya bercerita ini bukan apa.tidakkah kita malu dgn org sebigini..sbb keadaan dirinya yg kurang fizikal..tetap melakukan solat..alhamdullilah..ye sy mngaku sy bukan lah hamba allah yg alim.sbb itu sy malu dgn diri sy sndiri..fikir2kan lah..sbb alhamdullilah allah bg kita cukup semuanya..allah bg kita akal utk memikirkan.so renung2kan dan selamat beramal..


asslamualaikum..
ayieSUDA.. :)

Thursday, May 27, 2010

akhirnya!!knyang2..

aktiviti ni hari kami(aku,khairi,fariz,eka,tira,ecah,nas,cumi,hazid,yana,zarith,hazid,syafiq)lepak kat mcd bsd.haha..aku n nas seperti biase org paling cepat smpai..haha!!thx to eka n tira cz saye dgr kamu berdua menapak dtg ke mcd..semata2 an..hee..aku gan nas masok2 je sume usha laen mcm..tira,ecah,eka tgh membeli belah utk mngenyang kan perot mereka.hee.then kami mulekan perbincangan bout netball..perbincangan HABIS!!haha!!seperti biase orang yg paling bersemangat nk main tira n nas..hee..well!!star la katekan!!haha!!n afta dat nas kne blah da..amek adek dye dari tuisyen..hee..dye dtg lambat..nk blah awal an.panas je..ahah!!then tinngal kami..tanpa nas di mcd..perbincangan tetap diteruskan..haha!!borak punyer borak..aku tk tawu la ape mslh kiteorg..sume biler ckp TERSASUL..bile dgr TERSILAP..hee..tetibe athira yg baik hati suci murni bantai name dania..nth sesape nth dania..hahah!!tk wujud weh..haha..dye kate awek aku dania??huh??nas!!kau bgtawu sikit kebenaran kat athira..hahah!!then pkul 5.35,FARIZ dapat call dr nas..kereta nas rosak..haduh..da la hujan kan??kesian..tu lah..malang tk berbau..bersabar je k ma fren.hee..then pul 6.00 kami pun berangkat balik ke rumah masing2..sebelom dihalau.haha..aku naek bas kot balik..tp tape..aku pwas hati la cz dpt spent tyme dgn kawan2 aku..hee..n aku rs nas tawu lg satu sbb nyer..hahaha..PWES ATI DOHH!!!THX nas cz bawak aku!!!hee..sebentar td aku g beli barang dapo wif my fmly..hee..betape rajennyer diriku ini..haha..aku mmg suke jln2 ni..hee..bole cuci mate..tgk hp,kasot ok.haha..jgn pk laenn..korang otak kuning..aku otak biru,,hee..then afta membeli belah..tetbe mak aku offer nk mkn..aku cpt2 msok pizza hut..trus ddk..dyeorg sume 4low je aku..especially ank buah aku..haha..kami mmg minat pizza..so mkn pwas2 tp tade lah smpai tk ingt dunia..mcm org 2.sape org 2??lu pk la sndiri..!!so smpai sini je kot tok arini..nnt sy update lg ye..hhahaha!!






p/s:nas..jgn tension2 doh..kau risau aku pon risau..bnd nk jd an..trime je lah gan redha..

everbody!!!i love you DANIAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!hahaha..thx tira..pow!!!

Wednesday, May 26, 2010

Jenayah perang Israel belum dapat dihukum oleh sesiapa

Pencerobohan Israel ke atas Gaza yang bermula pada hujung tahun lepas dan berakhir awal tahun ini telah menyaksikan kemusnahan harta benda awam, kehilangan nyawa dan sekatan ke atas Gaza yang telah menambahkan lagi keperitan hidup penduduknya. Jelas, Israel telah melakukan kekejaman yang melampaui batas dalam serangan tersebut. Namun, laporan Goldstone bagaimanapun turut menyalahkan pergerakan Hamas yang “mengebom” kota Sderot berhampiran sempadan Gaza dan Israel sebagai suatu jenayah perang kemanusiaan.

Di sini ada beberapa fakta yang perlu difikirkan daripada laporan tersebut:

1. Mengaitkan Hamas sebagai turut melakukan jenayah perang di samping Israel adalah sesuatu yang keterlaluan. Benar, Hamas melancarkan serangan roket ke atas kota Sderot, tetapi jumlah angka kematian penduduk Israel adalah seratus kali ganda lebih rendah daripada jumlah angka kematian penduduk Gaza akibat serangan Israel ke atas Gaza. Serangan roket Hamas tidak lebih daripada serangan bunga api (fire- crackers) jika dibandingkan dengan serangan Israel. Israel yang dibiayai oleh Amerika Syarikat berbillion dollar setiap tahun memiliki persenjataan yang lengkap dan merbahaya. Di dalam serangan Israel ke atas Gaza, Israel telah menguji berbagai jenis senjata merbahaya yang bukan hanya membunuh, tetapi juga melumpuhkan penduduk Gaza dengan penggunaan senjata seperti White Phosphorus dan Dense Inert Metal Explosive (DIME) yang menyebabkan mereka yang terdedah kepadanya menjadi cacat seumur hidup. Sekiranya roket Hamas adalah lebih merbahaya daripada senjata Israel, kenapakah perlu Israel membalas serangan Hamas dengan menggunakan helikopter dan pesawat pengebom buatan Amerika seperti Apache atau F-16? Kenapa Israel tidak meniru sahaja cara Hamas membuat roket mereka yang “merbahaya” untuk menyerang balas Hamas di Gaza?

2. Laporan Goldstone tidak lebih daripada suatu pengumuman. Ini kerana banyak peristiwa sebelum ini, sejak berdirinya negara Zionis Israel pada tahun 1948, selalu memihak kepada Israel yang dilindungi oleh kuasa veto Amerika Syarikat yang menyebabkan Israel belum pernah dihukum oleh badan PBB. Peristiwa jenayah perang yang dilakukan oleh Israel pada tahun 1982 semasa pembunuhan beramai-ramai penduduk Palestin di khemah pelarian Shabra dan Shatila masih belum mendapat keadilan sepenuhnya. Sebaliknya apabila Irak menceroboh Kuwait untuk mengistiharkan Kuwait sebahagian wilayahnya, badan PBB cepat bertindak mengusir Irak tidak sampai setahun selepas pencerobohan tersebut. Ini dibandingkan sejak 1967 Israel menduduki Gaza, Tebing Barat dan wilayah Golan sejak berakhirnya perang 1967, PBB masih berdiam diri tanpa apa-apa tindakan.

3. Laporan tersebut mengenepikan peranan rejim Mesir yang bersubahat dengan Israel. Mesir menutup sempadan Rafah berhampiran dengan Gaza, mengakibatkan bantuan perubatan tidak sampai ke penduduk Gaza, di samping menghalang pelarian Gaza daripada mendapat bantuan kemanusiaan di Mesir. Di sini Mesir yang bersubahat dengan Israel juga telah melakukan jenayah perang ke atas penduduk Gaza dengan menafikan bantuan kemanusiaan ke atas penduduk Gaza sambil membiarkan penduduk Gaza mati berhadapan dengan serangan Israel.

Pertubuhan dan undang-undang antarabangsa yang diwujudkan kononnya untuk mendatang kesejahteraan dan keadilan kepada penduduk dunia tidak dapat mendatangkan kesejahteraan, keadilan dan keamanan untuk umat Islam, tetapi sebaliknya melemahkan umat Islam keseluruhannya. Israel belum dapat dan tidak dapat dijatuhkan hukuman oleh PBB. Umat Islam mesti memecahkan belenggu sistem dan kehidupan sekular dan mendirikan Daulah Khilafah untuk menghukum jenayah perang israel

DEADLINE buat kita..

Dialog Harian,

Encik A: iskh..sibuk betul la skrg ni, banyak betul DEADLINE nak kejar, tak kejar jadinya...

Encik B: ye la, bila la nak rileks nih...


Sibuk, kerja banyak, tak sempat siapkan tugasan...deadline, deadline, deadline...... Itulah luahan yang biasa didengar, bukan sahaja di kalangan pelajar, tapi juga di kalangan pekerja.

Sebelum lebih lanjut berbicara, suka saya mengajak sahabat-sahabat semua memanjatkan setinggi-tinggi kesyukuran kerana masih berpeluang untuk hidup pada hari ini. Allah masih menyambung talian hayat kita, sedar tak sedar umur kita bertambah dengan pertambahan hari. Saban hari kita mengejar deadline yang ditetapkan di dunia ini. Siapkan tugasan sekolah, universiti, projek di tempat kerja, dan pelbagai lagi.

Hari ini saya ingin berkongsi tentang deadline yang sedikit berbeza dari deadline yang biasanya kita fahami, iaitu deadline yang pasti tapi kita tidak mengetahui bila tarikhnya. Pelik bukan? Ada deadline tapi tiada tarikhnya. Sebenarnya tarikh itu diketahui, tapi hanya oleh pencipta kita, Allah. Deadline yang saya maksudkan di sini ialah KEMATIAN.





Ya, kematian yang sering menghambat kita saban hari. Namun, akibat kita tidak tahu tarikhnya, kita tidak selalu mengikuti deadline atau menunggu tarikh "menghantarnya".

Firman Allah dalam Surah An-Nisaa' (4:78):
di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekalipun kamu berada Dalam benteng-benteng Yang tinggi lagi kukuh. dan kalau mereka beroleh kebaikan (kemewahan hidup), mereka berkata: "Ini adalah dari sisi Allah", dan kalau pula mereka ditimpa bencana, mereka berkata:" ini adalah dari (sesuatu nahas) Yang ada padamu". Katakanlah (Wahai Muhammad): "Semuanya itu (kebaikan dan bencana) adalah (berpunca) dari sisi Allah". maka apakah Yang menyebabkan kaum itu hampir-hampir tidak memahami perkataan (nasihat dan pengajaran)?


Sahabat-sahabat sekalian,

Saya ingin bertanya kepada anda:

1) Adakah kita sering mengingati deadline yang paling akhir ini?

2) Sedarkah kita selepas deadline ini, terputus segala deadline yang lain di dunia ini?

3) Bagaimana persediaan kita menghadapi deadline yang terakhir ini?

Saya juga kadang-kala terlupa dengan deadline ini, dengan segala nikmat di dunia, kita terleka, terbawa dengan keseronokan sementara. Tetapi apabila difikirkan, bila kita mengingatinya kita akan dianjak ke hadapan. Bagaimana? Dengan "zikrul maut", iaitu mengingati mati. Jadi, apakah kepentingan mengingati mati?

1) Mengingati dapat menghidupkan hati kerana kita sering sedar kekurangan dan kelemahan diri, lantas sentiasa berusaha untuk menambah amal.

2) Orang yang paling cerdik adalah orang yang mengingati mati dan bersiap untuk menghadapinya. Niat bagi setiap amalannya sentiasa diluruskan hanya kepada Allah.

3) Melahirkan perasaan berhati-hati. Ibaratnya sebelum kita keluar rumah kita akan memastikan kita telah mengunci rumah sebagai langkah berhati-hati dan mengelakkan kecurian. Begitulah juga kita berhati-hati dalam setiap perbuatan kita.

Jika urusan dunia kita meletakkan perhatian sepenuhnya terhadap tindak tanduk kita, apa lagi urusan akhirat yang akan menentukan nasib kita akhirnya nanti. Kita hanya ada dua pilihan; syurga atau neraka. Tiada pilihan di pertengahan, tiada talian hayat.

Oleh itu, sahabat-sahabatku, kejarlah deadline di dunia ini, tapi jangan dilupakan deadline Allah yang sangat pasti. Peganglah dunia di tanganmu dan peganglah akhirat di hatimu. Bila berjauhan dari dunia, hati tidak terasa sempit kerana adanya akhirat yang lebih dekat dengan diri. Walaupun kita tidak mengetahui tarikhnya, yakinlah kematian itu sentiasa menjemput tanpa mengira persiapan kita.

Saya mengingatkan diri saya dan sahabat-sahabat untuk sama-sama mengkoreksi diri dan memperbanyak taubat, dalam apa jua keadaan. Jadilah seperti orang yang bertaqwa yang dinyatakan dalam firmanNYA.

firman-Nya (Surah Qaf (50:33):
"(Iaitu) orang Yang takut (melanggar perintah Allah) Yang Maha Pemurah, semasa tidak dilihat orang dan semasa ia tidak melihat azab Allah, serta ia datang (kepada Allah) Dengan hati Yang tunduk taat".

Sebelum berakhir, saya ingin berkongsi doa yang dinamakan sebagai penghulu istighfar. Mengambil isi dari buku doa, zikir dan munajat; sekiranya seseorang itu mengucapkan istighfar ini dengan yakin pada setiap pagi, lalu jika dia meninggal dunia, nescaya dia akan masuk syurga dan sekiranya dia mengucapkan dengan yakin pada setiap petang, nescaya dia akan masuk syurga (Riwayat An-Nasa'i).

Moga kita sama-sama dapat mengamalkannya sebagai taubat kita dalam setiap amalan yang telah kita lakukan. Jika perbuatan kita buruk moga Allah ampunkan kita, jika amalannya baik, moga Allah ikhlaskan niat kita dalam mengamalkannya.

Bersiap sedialah sahabatku..apabila Izrael datang memanggil, tiada apa yang dapat menghalang...

antara usaha dan hasil(nikmati proses)

Sebenarnya yang harus kita nikmati dalam hidup ini adalah proses. Mengapa? Kerana yang bernilai dalam hidup ini ternyata adalah proses dan bukan hasil. Hasil sesuatu perkerjaan kita telah ditetapkan oleh Allah swt dan kita mempunyai kewajipan untuk menikmati dua perkara iaitu selalu menjaga setiap niat dari apapun yang kita lakukan dan selalu berusaha menyempurnakan niat yang dibuat.

Syahid atau kemenangan

Seperti para mujahidin yang berjuang membela bangsa dan agamanya, sebenarnya bukan kemenangan yang terpenting bagi mereka, kerana menang atau kalah itu akan selalu digilirkan kepada sesiapa pun. Namun yang paling penting baginya adalah niatnya perlu benar kerana Allah swt dan selama berjuang itu akhlaknya tetap terjaga. Tidak akan rugi orang yang seperti ini, sebab ketika dapat mengalahkan lawan bererti dia akan mendapat pahala, kalaupun terbunuh bererti boleh menjadi syuhada.

Untung atau rugi

Walhasil yang terpenting dari perniagaan dan ikhtiar yang dilakukan adalah prosesnya. Bagaimana selama berniaga itu kita selalu menjaga niat agar tidak pernah ada satu miligram pun hak orang lain yang diambil oleh kita, bagaimana ketika berniaga itu kita tampil dengan penuh keramahan dan penuh kemuliaan akhlak, bagaimana ketika sedang berniaga kita sungguh-sungguh menjaga kejujuran kita, menepati waktu dan janji yang diberikan. Keuntungan bagi kita dalam proses mencari nafkah adalah dengan menjaga nilai perilaku kita. Perkara duit sebenarya tidak usah terlalu difikirkan, kerana Allah Maha Mengetahui keperluan kita. Kita sama sekali tidak akan tersanjung oleh keuntungan yang kita dapatkan, tapi kita akan tersanjung oleh proses mulia yang kita jalani.Ini perlu difahami bagi siapa pun yang sedang berniaga bahawa yang berharga adalah nilai-nilai yang selalu kita jaga dalam proses mendapatkan keuntungan.

Buat para pelajar

Begitu juga bagi para pelajar, sekiranya kuliah hanya untuk menikmati hasil ataupun untuk mendapat gelaran mahasiswa, bagaimana kalau meninggal sebelum berjaya mendapatkan segulung ijazah? Apalagi kita tidak tahu bila kita akan meninggal. Maka kita harus bertanya pada diri sendiri, apa yang kita mahukan dari kuliah ini? Kalau hanya untuk mencari isi perut, kata Imam Ali, "Orang yang fikirannya hanya pada isi perut, maka darjat dia tidak akan jauh beza dengan yang keluar dari perutnya". Kalau hanya ingin cari duit, hanya duit saja yang difikirkan, jadi, samalah dengan penjahat yang juga fikirannya hanyalah mengenai duit.

Kuliah seharusnya menjadi sebagai suatu usaha agar nilai kemanfaatan hidup kita meningkat. Salah satu tujuannya juga adalah untuk manfaat orang lain. Kita juga mencari nafkah sebanyak mungkin untuk mensejahterakan orang lain. Dalam mencari rezeki ada dua perkara yang perlu selalu kita jaga, ketika sedang mencari kita sangat jaga nilai-nilainya, dan ketika dapat hasilnya kita infakkan semahu-mahunya. Inilah yang sangat penting.

Kalau kita selama ini pergi kuliah, selama ini pergi sekolah, selama ini berkursus kita jaga sekuat-kuatnya mutu kehormatan, nilai kejujuran, etika, dan tidak mahu berlaku khianat lalu kita meninggal sebelum mendapat hasilnya? Tidak ada masalah, kerana apa yang kita lakukan sudah jadi amal kebaikan. Kerana itu janganlah terlalu terpukau dengan hasil.

Jodoh itu ketentuan Tuhan

Saat kita mahu melamar seseorang, kita harus bersedia menerima kenyataan bahawa yang dilamar itu belum tentu jodoh kita. Walaupun kita sudah berjumpa dengan bakal mertua, sudah berbincang baik-baik, sudah menentukan tarikh, wujud kemungkinan ketika menjelang hari pernikahan pengantin perempuan mengundurkan diri atau ingin menikah dengan yang lain. Sakit hati memang wajar dalam diri manusia, tapi ingatlah bahawa kita tidak pernah rugi kalau niatnya sudah baik, caranya sudah benar, walaupun pernikahan tidak berlangsung. Siapa tahu Allah telah menyiapkan calon isteri yang lebih baik.

Haji Mabrur?

Begitu juga sekiranya kita telah mendaftar mahu menunaikan haji. Telah siap berkursus dan bersiap untuk berangkat, tiba-tiba kita menderita sakit sehingga batal untuk berangkat. Apakah ini suatu kerugian? Belum tentu! Siapa tahu ini merupakan nikmat dan pertolongan dari Allah, kerana kalau kita pergi haji juga tahun itu belum tentu mabrur, mungkin Allah tahu, ah, bukan tapi memang Allah Maha Mengetahui tentang kapasiti atau tingkat keimanan dan kapasiti atau tingkat keilmuan kita yang masih belum cukup, jadi Allah tangguhkan dulu perjalanan kita agar kita mempelajari dengan lebih lagi untuk mendapatkan haji yang mabrur.

Oleh sebab itu, sekali lagi janganlah terpukau oleh hasil, kerana hasil yang bagus menurut kita belum tentu bagus menurut perhitungan Allah swt. Kalau misalnya kekuatan mental kita hanya duit RM50 ribu yang mampu kita uruskan. Suatu saat Allah memberikan untung RM50 juta, nah untung ini justeru boleh menjadi musibah buat kita kerana setiap datangnya rezeki akan diberkati kalau tingkat iman dan ilmu kita bagus. Kalau tidak, datangnya duit, status, pangkat, kedudukan tetapi tidak diimbangi kualiti peribadi kita yang bermutu ia boleh menjadi musibah pada diri.

Ada orang yang menjadi hina gara-gara dia mendapatkan kedudukan, kerana kedudukannya tidak diimbangi dengan kemampuan mental yang bagus dan akhlak yang mulia. Dia menjadi takbur, sombong dan berlagak pandai, maka dia menjadi nista dan hina kerana kedudukannya di hadapan Allah swt.

Ada orang yang terjerumus dan bergelumang dengan maksiat gara-gara mendapat untung. Hal ini kerana, ketika belum mendapat untung dan duit yang banyak dia susah untuk ke tempat maksiat tapi ketika duit datang melimpah ruah tiba-tiba dia begitu mudahnya menyalurkan hasilnya ke tempat-tempat maksiat.

Proses itu suatu nikmat

Begitulah sahabat, selalulah kita menikmati proses dalam berbuat sesuatu perkara. Seperti saat seorang ibu membuat kuih hari raya, ternyata kuih yang dihasikannya begitu enak dan kuih yang enak itu telah melewati proses yang begitu panjang dan lama. Mulai dari mencari bahan-bahannya, memilih-milihnya, menyediakan peralatan yang bagus, hingga memadukannya dengan bahan-bahan yang tepat, dan sampai menunggu kuih itu di depan oven. Dan lihatlah ketika siap, baru dihidangkan beberapa minit saja, sudah habis. Apalagi biasanya kuih itu tidak dimakan sendirian oleh yang membuatnya malah dimakan ramai-ramai. Bayangkan kalau orang membuat kuih tadi tidak menikmati proses membuatnya, dia akan rugi kerana mendapat penat saja, kerana hasil proses membuat kuihnya pun habis dengan seketika oleh orang lain. Ertinya, ternyata yang kita nikmati itu bukan sekadar hasil, tapi proses.

Begitu juga ketika seorang ibu membesarkan seorang anak, lihatlah prosesnya. Hamilnya sembilan bulan, sungguh begitu berat, tidur susah, baring pun susah, berdiri berat, jalan juga tidak stabil, MasyaAllah. Kemudian ketika bersalin pun berat dan sakitnya juga setengah mati. Padahal setelah si anak lahir belum tentu akan membalas budi. Sudah berjuang sekuat tenaga melahirkan, sewaktu kecil kadang kala membuang hadas merata-rata, pergi dan balik sekolah dihantar dan diambil, manjanya luar biasa, di sekolah rendah tidak mahu belajar (bahkan yang belajar, yang mengerjakan kerja sekolah justeru malah ibunya) dan si anak malah pergi bermain saja, saat masuk sekolah menengah sudah mula ponteng kelas, ponteng sekolah dan sudah mula bermain cinta.

Bayangkanlah kalau semua proses mendidik dan mengurus anak itu tidak menggunakan keikhlasan langsung kerana tidak sebanding antara perbuatan anak dengan pengorbanan ibu bapanya. Bayangkan pula kalau saat bersalinkan anaknya, prosesnya sudah lelah dan sakit setengah mati seperti itu, tiba-tiba anaknya meninggal, naudzhubillah, apa yang telah kita dapatkan ketika itu?

Oleh sebab itu, bagi para wanita, nikmatilah proses hamil sebagai ladang amal. Nikmatilah proses mengurus anak, peningnya, kerenahnya, dan cerewetnya anak sebagai ladang amal. Jangan difikirkan apakah anak itu mahu membalas budi atau tidak, kerana jika kita ikhlas menjalani proses ini, InsyaAllah kita tidak akan pernah rugi. Pastinya amal di sisiNya bukan apa yang kita usahakan, tapi apa yang kita lakukan dengan ikhlas dan sebaik mungkin.

Bangkit wahai ISLAM!

Gaza, tak kan hangus oleh nafsumu hai Israel yang haus darah!
Gaza, tak kan pernah mati oleh kelicikanmu wahai laknatullah!
Bumi Palestin takkan surut menyeru!, menggoncang! memporak porandakanmu!
Bumi Islam tak kan habis mengikis semangat menggempurmu!

Kerana mereka adalah pilihan..
Sebab mereka adalah seruan...
Biarpun kelmarin kau bangga telah membunuh ribuan mujahid..
Dan melukai jutaan lainnya..
Takkan ada ertinya..
Bagi mereka adalah syurga..
Tetapi bagi kau hai laknat mati adalah disebabkan ketakutan!
Kebanggaan yang hina yang kau propagandakan pada dunia!

Sekali lagi Gaza,
Sekali lagi Palestin!
Sekali lagi kukatakan 'telah jelas yang haq dan yang bathil'

sakit hati,tulang sendiri?

WANITA: Siapa yang paling kamu cintai di dunia ini?
LELAKI : Kamu!!!
WANITA: Menurut kamu, saya ini siapa?
LELAKI : (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti) Kamu, tulang rusukku!

Kerana Allah melihat bahawa Adam kesepian. Saat Adam sedang lena tidur, Allah mengambil rusuk Adam dan menciptakan Hawa.Semua LELAKI mencari tulang rusuknya yang hilang dan saat menemukan wanita untuknya, tidak lagi merasakan sakit di hatinya.

Setelah berkahwin, pasangan itu mengalami masa yang indah dan manis untuk sementara. Setelah itu, pasangan muda ini mulai tenggelam dalam kes ibubapa dan masing-masing dan kelelahan hidup yang ada. Hidup mereka menjadi membosankan. Kenyataan hidup yang kejam membuat mereka mulai menyisihkan impian dan cinta satu sama lain. Mereka mulai bertengkar dan pertengkaran itu mulai menjadi semakin panas.

Pada suatu hari pada akhir sebuah pertengkaran. WANITA lari keluar rumah. Saat tiba di seberang jalan, dia berteriak "Kamu tidak cintakan saya lagi!!!". LELAKI sangat membenci ketidakdewasaan WANITA dan secara spontan juga berteriak "Saya menyesali perkahwinan ini! Kamu ternyata bukan tulang rusukku!!!"

Tiba-tiba WANITA terdiam, dan berdiri kaku untuk beberapa saat.LELAKI menyesali akan apa yang sudah dia lafazkan, tetapi seperti air yang telah tertumpah tidak mungkin untuk diceduk kembali. Dengan berlinang air mata, WANITA kembali ke rumah dan mengambil barang-barangnya, bertekad untuk berpisah. "Kalau saya bukan tulang rusukmu, biarkan saya pergi Biarkan kita berpisah dan mencari pasangan sejati masing-masing" .

Lima tahun berlalu. LELAKI masih belum lagi berkahwin, tetapi berusaha mencari khabar akan kehidupan WANITA. WANITA pernah ke luar negeri tetapi sudah kembali. Dia pernah berkahwin dengan seorang asing dan bercerai. LELAKI agak kecewa bila mengetahui WANITA tidak menunggu, sepertinya. Dan di tengah malam yang sunyi, dia meminum kopinya dan merasakan sakit di hatinya. Tetapi LELAKI tidak sanggup mengakui bahawa dia merindukan WANITA.

Suatu hari, mereka akhirnya bertemu kembali. Di airport, tempat di mana banyak terjadi pertemuan dan perpisahan, mereka dipisahkan hanya oleh sebuah dinding pembatas.
LELAKI : Apa khabar?
WANITA: Baik... Kamu sudah menemui tulang rusukmu yang hilang?
LELAKI : Belum.
WANITA: Saya akan terbang ke New York dengan penerbangan berikut. Saya akan kembali 2 minggu lagi. Telefon saya kalau kamu berkesempatan. Kamu tahu nombor telepon saya kan ? Tidak ada yang berubah. WANITA tersenyum manis, berlalu di hujung lafaz
"Selamat tinggal.."

Satu minggu kemudian, LELAKI menerima khabar WANITA adalah salah seorang korban Menara WTC. Malam itu, sekali lagi, LELAKI meneguk kopinya dan kembali merasakan sakit dihatinya. Akhirnya dia sedar bahawa sakit itu adalah kerana WANITA, tulang rusuknya sendiri yang telah dengan bodohnya dia patahkan.....

Nota Kasih Sayang :

Kita menempiaskan 99% kemarahan walau kepada orang yang paling kita cintai. Dan akibatnya adalah penyesalan. Seringkali penyesalan itu datang di kemudiannya, akibatnya setelah kita menyedari kesalahan kita, semua sudah terlambat. Kerana itu, jagalah dan sayangilah orang yang dicintai dengan sepenuh hati. Sebelum mengucapkan sesuatu berfikirlah dahulu, apakah kata-kata yang kau ucapkan akan menyakiti orang yang dicintai? Kira merasakan akan menyakitinya, sebaiknya jangan pernah dilafazkan. Kerana semakin besar risiko untuk kehilangan orang yang dicintai.

Jadi berfikirlah, apakah kata-kata yang akan dilafazkan
sebanding
dengan akibat yang akan diterima?

Tak perlu mencari teman secantik BALQIS,
Jika diri tak seindah SULAIMAN,
Mengapa mengharap teman setampan YUSUF,
Jika kasih tak setulus ZULAIKHA,
Tak perlu diri menjadi seteguh IBRAHIM,
Jika tak sekuat SARAH,
Mengapa didamba teman hidup seistimewa KHADIJAH,
Jika diri tak sesempurna RASULULLAH

Tuesday, May 25, 2010

hmm





AKU NAK INI!!!!HARAPAN!!

VIVA SELANGOR!!

arini PAHANG bertemu SELANGOR di stadium darul makmur,PAHANG.
SELANGOR hari ini bertemu dgn pasukan bimbingan DOLLAH SALLEH di mane suatu mase dahulu beliau pernah menjadi COACH utk pasukan selangor.dan SELANGOR berjaya memungut ketiga2 piala musim berapa nth.aku da luper..ahah!!
sepak mula dimulakan oleh SELANGOR dan pd minit ke 24 mereka berjaya memperolehi goal dari kapten mereka AMRI YAHYAH yg menjadi tonggak SELANGOR..tetapi PAHANG bangkit dan berjaya membolosi gawang pintu gol SELANGOR yg dikawal oleh HAMSANI AHMAD..sape yg score 2 aku tk tawu..sbb tk knl.haha!!tp LAWA kot gol dye..fuyohh!!HOYEWAH!!separuh kedua SELANGOR menambah lg tekanan DOLLAH SALLEH dan ank2 buahnyer apabila AMRI YAHYAH sekali lagi bijak mencipta jaringan..jaringan nya itu lebih kurang 40meter dari luar kotak penalti..jauh kan??tawu tape.haha!!2minit selepas itu P.GUNALAN jugak mencipta nama sbgai pnjaring gol selepas menanduk masok bola dr sepakan sudut@corner dr syafiq rahim..hee..2minit sebelom wisel penamat..PAHANG mnjaringkan gol..hee..then habis dah la..


untuk syazana!!negeri sembilan tk sehebat selangor la wehh!!!hahah!!trimelah hakikat yer..hahaha!!!glory2 selangor..!!the red giants!!heee

semangat nye dye!!haha

hari ni nas maen bola dgn penuh bersemangat dan gelak ketawa..haha..aku pon tatawu ape yg mnyebabkan de begitu..hahah..aku rs maybe pasal seseorang yg mndorong dye begitu..huhu...tp before aku melangkah msok ke pdg..membe aku sorang ni text aku la an..dye ckp"ayie adek ajak dtg pdg..maen bola..kau ajak lah yg laen.."..aku pon rply.."kau ajak lah"..then dye rply blik.."kau dtg tk?""..aku rply.."ajak la"..then dye rply lg skali.."kau dtg tk?""..then aku pon rply blik.."ajak la".trus dye tk rply..hahah.nmpk sgt dye tk phm aku ckp pe..haha!!mksd aku ajak la aku..haduhh..2 pon tk paham2.haha..aku senanya nk loyer burok dye..sbb 2 prangai aku biler text gan membe2 aku..harap korang paham la..mcm nas..aku tk leyh nk loyer burok gan dye..sb mst aku yg klh..ahah!!senanyer ak respect ORANG yg lebey TUA dr aku..ahah!!nas..sedar la yer.haha..tp pape pon..trus kan semangat kau yg membara 2..ahah!aku pon suke tgk sahabat-sahabat handai aku bahgiyer..hee..n then lg satu..betik lak bawak membe dye..tu tape la..lg ramai maen,lagi meriah an..da tu..pkai bju same lak gan aku..haha.naseb baek aku nyer LOCAL..yelah.tk mampu nk beli yg ori mcm nas an..huu..team aku as usually kala je memanjang..sbb kiteorg maen terlampau hebat.bergelak ketawe..haha!!team ADEK pling gmpk ar..sbb berganding dgn ADEK dye..iaitu ZARUL!!hahah!!gandingan mantap..boley masok team MALAYSIA ar nnt..hahah!!!




berbaju man utd berseluar panjang berkasot nike..itu lah mihat..
orang nyer hepi 2-3 hari ni..huhu..keep going my frenn.hahah!!


sorang putih sorang hitam gelap sedikit..sorang tinggi sorang lagi tk ckup tinggi..itu lah pasangan adek beradik zarul n khairi..hahahah..semoga hubungan korang ke akhir hayat..hahah!!

Monday, May 24, 2010

my FAVOURITE football team.







BOLA!BOLA!BOLA!!

inter milan menjulang piala ecl(eufa champion league)dgn penuh hambar apabila pengurus pasukan meraka...iaitu jose mourinho ingin meninggalkan kelab itu dan telah berbuat demikian apabila menanda tangani perjanjian dgn kelab gergasi spain real madrid..hajat beliau utk berada bersama CRISTIANO RONALDO atau dikenali sebagai CR9 telah berjaya..sekarang beliau telah menawarkan STEVEN GERRARD 25juta pound utk bersame2nyer..kpd fans liverpool.kite tgu afta world cup nt..sbb gerrard akan wat dcision tyme 2..


hasrat MANCHESTER UNITED utk mendapatkan khidmat pemain aston villa JAMES MILNER tidak mungkin tercapai kerana JAMES MILNER mngatakan hati dia tidak terbukak untuk meninggalkan kelabnya ataupun pengurusnya martin o'neill..


everton yakin CRAIG BELLAMY akan menyarung jersi kelab itu kerana manchester city ingin kan pemain mereka MIKEL ARTETA..david moyes pengurus eveton mengatakan.ini peluang yg baik utk mndapatkan penyerang yg berbisa seperti CRAIG BELLAMY dan dia sanggup trade MIKEL ARTETA kpd mancini pengurus manchester city..



barcelona kini telah menanda tangani kontrak bersama penyerang berbisa sepanyol DAVID VILLA.dan sekali gus memberi tekanan kpd ZLATAN IBRAHIMOVIC utk mendapatkan tempat utk kesebelasan utama dibawah bimbingan GARDIOLA..dan Z.I juga mnyatakan hasratnya utk ke liga perdana inggeris..


FRANK RIBERY telah menamaykan segala spekulasi apabila beliau menandatangani kontrak 5tahun bersama BAYERN MUNICH..sekali gus menutup hasrat chelsea utk membelinya..

rahsia SUJUD!!

Persatuan Islam Kebangsaan Malaysia (MICNA) Jordan mengenal pasti sesiapa yang tidak menunaikan sembahyang maka otaknya tidak dapat menerima darah secukupnya untuk berfungsi secara sempurna.

Jurucakap MICNA Jordan berkata, ini bererti darah tidak akan memasuki urat saraf di dalam otak manusia melainkan ketika seseorang itu sujud ketika solat.

Di dalam Majalah Buletin Bulanan MICNA, jurucakap persatuan ini membuat kenyataan bahawa;

"Darah akan memasuki bahagian urat tersebut mengikut kadar solat yang telah diwajibkan oleh Islam".

Ini diakui sendiri oleh seorang doktor neurologi di Amerika Syarikat yang telah memeluk Islam kerana beberapa keajaiban di dalam penyelidikannya itu. Doktor tersebut mendapati dalam kajiannya urat pada saraf manusia memerlukan darah untuk beberapa sukatan tertentu sahaja.

Doktor neurologi tersebut tertarik untuk memeluk Islam semasa membuat kajian saraf yang dilakukan, iaitu terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia tidak dimasuki darah walaupun sepatutnya setiap inci otak manusia memerlukan darah yang secukupnya untuk berfungsi secara normal.

Kini doktor tersebut memeluk Islam dan beliau telah membuka sebuah klinik yang bertemakan "Perubatan melalui- Al-Quran". Beliau juga membuat ubat-ubatan berdasarkan kajian melalui Al-Quran dan Hadis Nabawi. Di antara kaedah yang digunakan termasuklah berpuasa, madu lebah, biji hitam (black seed).

Manusia yang tidak bersembahyang apatah lagi yang bukan Islam, walaupun akal mereka berfungsi secara normal tetapi sebenarnya mereka akan hilang pertimbangan apabila membuat keputusan secara normal.

Justeru itu, tidak hairan ada di antara manusia kadang-kadang tidak segan silu untuk melakukan perkara bertentangan dengan fitrah kejadiannya walaupun akal mereka mengetahui perkara yang akan dilakukan adalah salah.

"Ini kerana otak mereka tidak boleh mempertimbangkannya secara normal"



PERHATIAN!!thx to nas sbb aku amek ni dr blog dia.aku nk sebarkan ape yg betol..hee

SKUAD NETBALL N FUTSAL!!

1)mihat
2)ayie
3)adek
4)adeq
5)cumi
6)thai song




haha!!dgr name mcm team AYAM2 an..haha!!belom cube belom tau!!lagi2 name first 2..hah!!org kuat 2..huhu..


P/S:utk ex school team..jgn cuak ye..kiteorg maen tk lah hebat mne..tp hebat la jugak an..hahah!!prepare tok kalah!!haha!!mst korang cakap aku poyo an..mmg pon aku poyo..so what??hahah!!

netball??

haha!!jadik ketak nie nk maen weh!!aku da tk sabo nk maen..hahah!!dgr ckp hebat team yg nk wat match ni..misi membalas dendam ke??hahah!!b4 dat..aku nk ckp la an gan DYEORG2 tu sume..practise la dlu yer..hahah!!sbb practise make perfect kan..team aku mmg tk yah training da..da hebat la katekan..ahah!!!**ayat panas kan**haha!!klau da plan 2..harap jadik la..jgn ckap tk serupak bikin pulak ye!!hee..nnt ad lak yg lst minute cancel..2 yg wat PANAS 2..haa!pape pun.jmp korang kat match nnt..hee..



P/S:untok team yg bakal kalah 2..ahah!!paham2 la yer..kalah bayar COURT ye..haha!!cuak2..aku maen2 jelah..huhu..utk pengetahuan korang..td aku g npng..makcik NAS tu cakap..dari pukul 11-5ptg..sejam bayaran nya rm70..mlm lak rm80..n klau nk ref pulak..kne baya lebey ye.aku rase tk perlu kot..hahah!aku pk maen netball tk semestinyer sejam kot..klau da hbs netball..kite maen futsal lak taw..taw taw taw!!haha!

hahah!!sungguh menggembirakan!!

nk tawu tk??hari ini 24-05-2010 hari yg mggembirakan bg aku..hahah..aku lepak hari ni kat mcd bsd!!gan membe2 aku la.asalnye kiteorg BEREMPAT g NPNG n sorang membe aku ni biler jmpe kekasih lame dye..wah!!berseri2 mukenyer..muke tk penah masam..berseri2 aku tgk..hahah!!trima kasih la kat dye sbb blanje aku sundae strawberry!!sdp oh!!tyme kteorg lepak 2..sume bnd kiteorg bercerita.kisah2 lame..agak menyeronokkan..agak lame la kiteorg lepak..hmpir 2 jam..huhu..aku lak usha2 bdk skolah bestari..lawa siot!!huu..tp sumenye bdk2 sosial la KOWT!!too bad kan??bialah..haha!!


P/S:sori ar klu tk menarek crite aku ni sbb aku bukan mahir bab tulis menulis..hahah..kpd yg terlibat dlam kegiatan melepak ptg td..laen kali lepak la lg..syok oh!!hahah!!

Sunday, May 23, 2010

yes!!


hahah..akhirnya..team yg ke-55 aku minat mng piala champion league..hahah..position bola mmg la bayern munich pgg..tapi sape yg hebat akan mng..hahah!!!MILITO!!yes!!aku suke gile dye..akan aku telepon SIR ALEX tok amek dye as player man utd!!hahahah!!tp tk lupe jugak utk the whole team inter milan cz dah berhempas pulas tok mng cup..hee..care maen dyeorg agak defensive..tp tyme counter attack.angkat kau..laju la pulak kan..hahah..lagi2 si kuda hitam "SAMUEL ETO'O" hahah!!mmg laju la dye lari..huhu..JULIO CESAR jugak bertindak cemerlang apabila semua percubaan ROBBEN,MULLER n OLIC di hampekan oleh beliau!!hahah!!OLIC??oh ape dah jadi...baru hatrick lwn lyonn.ingt kau da bgos la..haa..LUCIO??wah..hebat2..hahah!!dye tunjuk kan dkat LOUIS VAN GAAL bertape suwey nyer bayern bile jual dye..hahah!!.SNEIDJER!!through bal,free kick sume njadi la pulak kan..haha..CHIVU??tk tahu la knpe..semangat agknyer..susa la nk lepas dye kali ni..tp minit 75 sumtin dye subs..injured..tukar gan STANKOVIC!hee..bole harap jugak la..haha!!org kuat inter milan ESTABAN CAMBIASSO N JAVIER ZANETTI..maen kan peranan pnting sbb clear je ball bile smpai penalty box inter milan.hee..bnyak lagi klu aku nk crite sume ape yg jd pg td..hahah..smpai esk pon tkkn habis.hahah..so congrate tok inter milan..n BAYERN!!you will always walk alone.hahah!!!

nthlah..

apabila anda menggembirakan seseorang yg dirinye didalam keadaan bosan or murung..dan anda berjaya melakukannya..anda akan berasa sungguh tenang..tapi bila anda didlm keadaan yg membosankan..anda memerlukan seseorg itu..tp dia tidak hadir.apakah anda akan rasa??nthlah!!


nthlah..aku sering jd mangsa keadaan..kekadang aku da naek "fedup" dgn sume ni..tapi aku tk bole nk buat pape..aku truskan sbgai insan yg biasa..bialah didlam aku nmpk senang hati..tp kebenarannya bia aku jelah yg tawu..aku acap kali try yg terbaek utk sume..tp knape ape yg aku wat..sumenye tk kene..dats y la..saban hari aku makin jemu..ye aku ngaku..yg tyme main bola..aku tade mood.sbb fikiran aku melayang..fikirkan ape yg akan terjadi selepas ini..nthlah!!!

Sunday, April 18, 2010

selamatkan GAZA atau PALESTIN!!!

Dunia Palestin tidak pernah sunyi daripada disebut-sebut dari dahulu hinggalah ke saat ini. Lipatan sejarah dan apa yang kelak berlaku di bumi Palestin telah pun dirakamkan oleh Allah SWT di dalam kalam-Nya yang benar lagi membenarkan. Kaum kuffar tidak jemu-jemu melancarkan fitnah terhadap dunia Islam, kononnya umat Islam adalah pengganas. Label pengganas tersebut menjadi lesen bagi mereka untuk menghalalkan darah kaum muslim terutamanya di bumi Palestin di mana kaum muslim telah lama menanggung penderitaan sejak 1948.

Kaum Yahudi tanpa jemu, giat melenyapkan Palestin sebagai bumi umat Islam di peta dunia. Lihatlah dunia hari ini, adakah nama Palestin ditulis di atas atlas-atlas yang dijual di kedai-kedai? Sebaliknya, negara haram Israel yang tertera di atlas-atlas tersebut. Apa yang menyedihkan, negara pengganas Israel hanyalah sebesar gelang yang mempunyai kepadatan penduduk seramai 7.5 juta orang sahaja. Namun tiada satu negara Arab pun yang menghantar bala tentera mereka untuk mencabut kekuasaan pengganas Israel di bumi suci Palestin. Sebaliknya, menghantar wakil-wakil mereka untuk melakukan rundingan antara pemuka-pemuka Islam yang bacul dengan pemuka-pemuka Yahudi yang terang-terang pendusta.





Dari dahulu hingga kini, apakah natijah rundingan-rundingan ini? Natijahnya tidak lebih daripada menghabiskan wang ke sana ke mari, membuang air liur, dan menjadi panggung wayang bagi kaum kuffar sedunia untuk bergelak ketawa melihat gelagat pemuka Islam yang pengecut. Mengapakah masalah ini berlarutan dari tahun 1948 sehingga kini? Masih tidak cukupkah masa untuk mencabut kekuasaan haram itu? Tidak tahukah kalian, wahai pemimpin, Khalifah Mu'tasim Billah hanya mengambil masa beberapa jam untuk menggerakkan bala tentera untuk menyerang kota Rom terkuat setelah seorang mukminah dipersenda oleh lelaki kafir? Inilah budaya yang diterapkan oleh penjajah imperialis. Mereka sedaya-upaya menerapkan semangat nasionalisme.

Lihat, semangat nasionalis telah memisahkan tali silaturrahim kita bersama saudara kita di Palestin. Negara-negara Arab hanya mementingkan negara mereka sendiri sahaja. Apatah lagi negara-negara yang dipisahkan dengan ribuan kilometer jauh dari Palestin. Inilah dia semangat nasionalisme! Semangat nasionalisme menjadi nadi kehancuran perpaduan kaum muslim! Sungguh, para pejuang nasionalis sudahpun tersesat dengan idea kapitalis yang rosak lagi merosakkan ini. Apa yang lebih menyedihkan lagi, ada juga pihak yang memandang masalah ini hanyalah masalah kaum Arab.

Tidak cukup dengan itu, umat Islam di Palestin yang sememangnya terpisah dengan kaum muslim lain di serata dunia, dipisahkan lagi dengan sempadan Gaza dan Tebing Barat. Justeru, ramai pihak memandang bahawa Gaza-lah yang perlu diselamatkan kerana kawasan tersebut dikuasai oleh Hamas. Sungguh, mereka tertipu dengan semangat asobiyyah yang sesat lagi menyesatkan. Ketahuilah, setiap inci dan penjuru Palestin wajib dibebaskan daripada genggaman Yahudi mahupun pihak berhaluan sekular (Fatah). Tiada hak bagi kaum kafir harbi Yahudi di bumi Palestin walaupun sejengkal!

Hanya dengan pengerahan bala tentera ke kawasan sebesar gelang itu barulah kekuasaan Yahudi dapat dicabut dari bumi Palestin dan ia merupakan tanggungjawab pemerintah! Wahai pemerintah yang mempunyai kuasa, apakah jawapan kalian untuk dakwaan-dakwaan umat Islam yang menderita ketika mereka mendakwa kalian di hadapan Allah kelak?! Sesungguhnya bumi Gaza, seluruh Palestin, dan bumi Islam yang lain sedang menunggu pembelaan daripada seorang Khalifah yang merupakan junnah (perisai) kepada ummat!

Monday, April 5, 2010

jadikan PUTUS ASA musuh UTAMA kita

Jalan itu begitu sempit dan penuh dengan rintangannya,
Peluh yang menitis terus membasahi seluruh tubuh,
Kaki masih lagi mahu melangkah Walau gerakannya tidak sepantas mana,
Jalan semakin berliku,
Hendak digagahkan,
Terasa kepayahan,
Hendak dipatahkan sahaja semangat yang ada,
Seakan tergambar kerugian..

Kegagalan seakan satu perkara yang telah sebati dengan kehidupan setiap insan. Namun, tiap kali kegagalan itu berlaku, ketabahan dan penerimaan masih tiada. Pasti akan disusuli dengan kekecewaan. Sedangkan ini adalah perkara lazim dalam kehidupan. Setiap kali kegagalan itu bertandang, terlalu sukar untuk diterima oleh hati. Ada saja persoalan yang ditimbulkan mempertikaikan kegagalan yang diperoleh.

Kegagalan itu membawa kepada rasa putus asa dalam diri. Namun, ingin saya bertanya, adakah berputus asa itu satu perkara yang wajar dilakukan jika kita berhadapan dengan kegagalan? Sedangkan, kegagalan bukanlah penghujung kepada kehidupan dan 'jalan mati' kepada kejayaan. Seperti yang selalu kita dengar, ramai yang berjaya selepas menemui kegagalan. Dan kegagalan itu yang membuatkan seseorang lebih matang dan berhati-hati dalam menyusun perjalanan kehidupan.

Pernahkah anda berdepan dengan rasa putus asa? Setelah berbagai-bagai rintangan dan dugaan anda tempuhi, tetapi dipatahkan dengan rasa putus asa yang tiba-tiba melintas di fikiran. Bukankah itu membuatkan anda berada dalam kerugian. Setelah masa dan kudrat habis pada sesuatu perkara, dengan mudah rasa menghasut dan menggagalkan apa yang diusahakan selama ini. Jadi, adakah segalanya berbaloi?

Paling penting adalah untuk menghadapi rasa putus yang datang. Bukan takut kepada kegagalan kerana tanpa kita sedari, putus asa ialah punca kepada kegagalan. Bukan kegagalan punca kepada timbul rasa putus asa. Kesilapan sering terjadi di situ. Putus asa juga bukan satu sikap yang baik untuk mereka yang bergelar pelajar. Kerana, dalam dunia sebagai seorang pelajar terlalu banyak dugaan dan kepayahan yang akan ditempuh.

Hanya terletak kepada mereka yang mengidamkan kejayaan yang akan terus mempertahankan kekebalan semangat mereka tanpa menghiraukan rasa putus asa yang sering datang tidak mengira masa dan waktu. Jika terasa malas sewaktu belajar, itu juga merupakan sikap putus asa yang membawa kepada kegagalan. Kita perlu ingat, jangan jadikan putus asa sebagai salah satu agenda dalam diari hidup kita. Tetapi jadikan rasa inginkan kejayaan dan mengejar kepada kehidupan yang lebih bermakna sebagai matlamat kita.

Putus asa seakan musuh yang tidak kita menyedarinya. Sikap itu datang dalam keadaan spontan dan halus. Seharusnya kita mengetahui erti putus asa. Putus asa ialah musuh utama yang akan membawa kepada pelbagai sikap negatif lain. Malas timbul kerana rasa putus asa. Hilang semangat juga timbul kerana putus asa. Semuanya bermula daripada putus asa. Jangan biarkan rasa putus asa menguasai diri kerana akan membawa kepada sikap negatif yang lain. Ketahui sikap itu dan tanganinya. Pasti kejayaan milik kita.